Peale sellise romaani lugemist
võiks endalt küsida, et mida õieti uut võiks sünkmorn veel pakkuda (seda
eelkõige nö keskmises plaanis maailmade mõõtmes – nagu Abercrombie ja McDonaldi puhul;
hiiglaslikumad maailmad nagu Eriksoni ja Martini epopöad on vast lihtsalt
teistsugune ooper). Maailm kui selline on muidu üsna tüüpiline grimdarkile – kenasti
brutaalselt jõhker ja küüniline ja küllastatud kõiksugu egoistlike intriigidega.
Ainult et … selle maailma juhtivateks jõududeks on erinevad meelepetted („delusion“)
ja nende rakendamine rahvamasside võimendamise abil (kes üksikisikutena on
samuti õige segased). Kas seda võiks nimetada psühhopatoloogiliseks sünkmorniks,
noh, mul pole selleks mingit psühhiaatrilist diagnoosivõimet, aga kiusatus on
öelda küll.
Ja noh, kuivõrd on tegu
psühhopatoloogilise maailmaga, siis selle maailma suuremate ja vähemate jõudude
käitumismotiivid pole tavamõistusele (muidugi, mis see õieti on? Midagi, mis on
minu ja ainult minu jaoks tavamõistuslik?) just kõige loogilisemad. Kui tavaliselt
romaanides on erinevate psüühiliste probleemidega üks kuni mitu tähtsamat
tegelast, siis siin on põhimõtteliselt kõik mingi eripäraga – välja arvatud üks
peategelane (kelle kohta muidugi arvatakse, et tegelikult on tema kõige enam
segi). Sõltuvalt rikutusest võib iga lugeja valida endale kõige vastumeelsema
meelepette võimendaja – minu jaoks osutub selleks ehk Orjastaja oma rändava (ja
söödava) „austajaskonnaga“. Mis kõik viib muidugi selleni, et ühegi tegelase
saatus pole püha.
Raamatu lõppu on lisatud
erinevate patoloogiliste meelepetete sõnastik, mis siis peaks andma üldise
pildi erinevate tegelaste, ee, diagnoosidest ja motiividest ja sundmõtetest. See
kõik võimendub ingliskeelsele lugejale sellega, et enamasti nimed ja nimetused
on õige saksapärased, mis loob kenasti raskepärase psühhedeelse õhustiku
(Doppelgangist! Gefahrgeist! Geisteskranken!).
Romaani sisu on siis selline, et
ühe väikeriigi endale allutanud maniakk Furimmer Konig tahab luua jumalat, mis
oleks tema kontrollile allutatud (rahvale on see muidugi maha müüdud ideega, et
see on kogu rahva jumal, kes neid teenima hakkab). Katsejänestest kümnest lapsest
jõuab elusana finišisirgele üks poiss Morgen, aga noh, enne rituaalse hukkamise
sooritamist (sest jumalaks saadakse teispoolsus – „ascendancy“, jajah, ka
Eriksoni viimases romaanis on see vaat et peateema) ta röövitakse, sest
röövlite kamp arvab, et kui poiss sellele maniakile tagasi müüa, teeniks nad korralikku
raha. Plaan läheb muidugi nihu ning erinevad maniakkliidrid püüavad nüüd Morgenit
oma võimusse saada, et seejärel saada hukkamise järel enda valdusse jumalast
käpaalune. No sellega läheb nagu läheb ja tulevärki on enam kui küllalt.
„„If Furimmer only suffered delusions of grandeur, he’d just be another Gefahrgeist. His delusions surpass such pettiness. His faith creates gods.“
„Delusion, you mean,“ said Stehlen.
„What’s the difference?““ (lk 31)
Eks romaani puhul võlubki,
kuivõrd süüdimatult igasugu jõledusi tehakse: omakasu (kas seda ongi õige
niimoodi nimetada) nimel on kõik vahendid ja teod lubatud, eksole. Ei saa öelda,
et see just reaaleluliselt midagi uut oleks, küll aga on see romaanis
äärmustesse viidud … ja selles meelepetete maailma reaaliates vaid püsitaksegi.
Eks tegelastega samastumisvõimalus on nagu on; sõltuvalt igaühe rikutusest või,
noh, kupli all toimuvast. Ja omal moel on see muidugi värskendav lugemiskogemus.
Et siis … selline hämmastavalt
haiglaselt toimiv maailm – muidugi, on see niivõrd üllatav, kui mõelda
kaasajale ja meie rõõmudele? (Või minevikule ja enneminevikule ja
täisminevikule ja nii edasi.) Igal juhul, tänan loterii üht autorit, kes
sellele romaanile tähelepanu juhtis (kuigi ma ei leia enam postitust, kus
sellest juttu oli).
Postitust ei leia võib-olla sellepärast, et see oli FB-s: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2676444449054259&id=159998877365508
VastaKustutaInternet on imeline!
VastaKustuta