Räpased raamatud
Räpasteks nimetan siin selliseid
raamatuid, mis kajastavad räpast tegelikkust.
Kumbki neist pole sel eesmärgil
kirjutatud. Mõlemas upitavad autorid ennast.
Ausam tundub olevat Aare Laanemäe oma.
Aga tal on ka lihtsam – tema vaatab aastakümnete tagust.
Räpane raamat nr 1.
Aare Laanemäe Kümme aastat Valges majas. Ausalt ja avameelselt.
Lugu ennastpetvast korruptandist.
Tegevus toimub põhiliselt möödunud
sajandi seitsmekümnendatel aastatel. Minategelane töötab Nõukogude
Liidu Kommunistliku Partei EKP Keskkomitees instruktorina. Valitseb
seadusetus, kus parteijuhtidel on võimalik keelata ja lubada
vastavalt suvale. Raamatu alguses toob autor näite, kus Rein
Ristlaan organiseeris komisjoni, mis pidi otsustama aspirantuuri
astuda soovijate sobilikkuse üle. Komisjoni otsustusõigust ei
toetanud ükski normdokument. Teaduste Akadeemia president käis
lunimas, et ühel konkreetsel andekal ikka lubataks õppida… aga
asjata!
Rein Ristlaan oli autori arvates hea ja tore inimene.
Raamatu autor tegeles kultuuri ja
teaduse juhtimisega. Tema ise arvab, et tema oli väga tore ja tark
inimene. Oma (tihti otsesõnu väljendamata) toredust ja tarkust
näitlikustab ta oma kuulsate sõprade loeteluga. Loetellu kuulub
suur hulk tol ajal silma paistnud kultuuritegelasi (enamik neist on
praeguseks surnud ja neil puudub võimalus vaidlustada oma suurt
sõprust parteifunktsionääriga).
Ma kujutan ette küll.
Kunstikollektiivi juht teab, kuidas partei võib sitta keerata nii
talle kui ka tema koorile/teatrile/toimetusele ja seal parteis on üks
tüüp, kes kaitseks sind - juhul kui ta tahaks. See tahtmine tuleb
aga ära teenida ühiselt joodud viinaga ja sõbraks nimetamisega.
Nii lähebki Mikiver enne esietendust, enne peaproovi (lavastusele
viimase lihvi andmise asemel) koos kommunistiga jooma. Ja kommunist
arvabki, et ta on tore inimene. Isegi kui ta ei kaitse, siis jätab ründamata.
Lisaks kultuuri ja teaduse juhtimisele
lõi kommunist seda ise ka – osales selle loomises. Panus ei olnud suur,
aga kultuurile oluline. Nimelt võttis ta endale mõnikord
toimetamise tööd. Mis sellest, et tema toimetatu ei jõudnud
mõnikord trükki. Mis sellest, et tema toimetatud asjad toimetati
teinekord professionaalide poolt üle. Tema sai töötasu kätte ja
toimetusel oli käpp Keskkomitees sees – seda oli ju alatasa vaja.
Ah-jaa, seda sellist toimetamise tööd pakkusid talle ikka sõbrad.
Ja sõpradel olid kuulsad nimed ja neid on tänapäevalgi hea mainida
– ikka selle märgiks kui tark ja tore inimene autor on.
Raamatu autor on ennast avalikkuselt
korduvalt tutvustanud kui erilist eetika-spetsialisti. Isegi
eetika-teadlast. Raamatust on aru saada, et eelkirjeldatu on autori
jaoks normaalne ja eetiline. Ka tänase pilguga vaadates.
Räpane raamat nr 2.
Peeter Helme, Sofia, tuleviku mäletajad.
Autorit tutvustatakse tagakaanel kui
Ekspressi kirjandustoimetajat. Raamat ise on grafomaanlik ponnistus –
kohati olematuseni küündivalt vilets nii mõtte kui teostuse (keel
ja faabula) poolest. Autor ei oska kirjutada – romaan kui vorm on
kaugel tema suutmiste piirist. Toimetanud Jan Kaus.
Räpane tegelikkus on küsimuse (miks
sellist õnnetust avaldatakse?) taga.
Juba nõukaajal õpetati, et
ajakirjandus olla neljas võim (seadusandliku, täidesaatva ja
kohtuvõimu kõrval). Ekspressi kirjandustoimetaja on siis Neljanda
Võimu Partei Keskkomitee kirjandust kureeriv instruktor.
Üle-Eestilist avaldamiskeeldu panna ei saa, aga kiitvaid arvustusi
keskses nädalalehes organiseerida küll, sõpradelt võib
artikleidki tellida. Avaldatavad artiklid loovad sõpradele suuremat
nime ja nende eest makstakse ka midagi. Kirjanikud on raha suhtes
vähenõudlikud.
Seisuga 22.08 võib näha, et raamat on
alla hinnatud. Kusagil kirjastuses lööb keegi arve kokku – Peeter
Helme raamatu avaldamine viis välja xxx eurot ja positiivse
arvustuse näol tõi sisse xxx eurot.
Raamatu müügitekstis Rahva Raamatu
kodulehel on öeldud: „Peeter Helme on eesti kaasaegses kirjanduses
kindlalt kanda kinnitanud“.
Ma ei usu, et oma eelmiste raamatute
kirjutamise ajal oskas ta kirjutada, aga nüüd millegipärast
unustas ära.
Möödub kolmkümmend viis aastat ja
autor avaldab kõvade kaante vahel mälestused, kus kiitleb oma
sõprade suure hulgaga. Mälestuste alapealkiri on „Ausalt ja
avameelselt.“
See on ulme.
appsoluutselt!
VastaKustutaKulka andis Sofia trükkimiseks 2000 eurot.
VastaKustutaErakordselt asjalik artikkel.
VastaKustuta