Romaan jaguneb kolmeks osaks –
esimeses Njura ja ta küla sõjaaegne elu, teises osas sõja lõpule
järgnenud Tšonkini juhtumised Saksamaal (lisaks jant Beria ja
Staliniga), kolmandas osas Tšonkini elu Ameerikamaal ja tagasitulek
Nõukogude Liitu. Viimane osa sellest romaanist võinuks ära jääda
või noh, see mõjub nii 20-25 aastat aegununa. Jajah,
kaheksakümnendate nõukogude eluolu oli kole ja läänlastel oli
raske tollaste standarditega kohaneda jne. Et nagu... Voinivitš ei
ütle midagi uut – jah, lõpus saavad kokku paar tegevusliini ning
mõnegi tegelase saatused on huvitavad, ent mu arvates ei anna see
romaanile suurt midagi juurde, on lihtsalt pikk ja veniv outro (ja et
see on algselt ilmunud 2007, mitte 1990... paneb natuke õlgu
kehitama).
Esimene osa “Polkovniku lesk”
meenutab ehk enam esimest romaani – tegevustik seal Venemaa
pärapõrgus, Njura igatseb oma Ivani järele ning tekitab külas
Tšonkinist omamoodi mütoloogia, millest siis külanaistega arutleda
jne (hiljem maksab see naisele kätte). Suurt elurõõmu siin pole,
Njurat ja küla tabavad mitmed traagilised sündmused ja ka
taasleidmised, kuid eks ole ka kokkuhoidmist (või noh...).
Teine osa “Moondumised” on vast
paralleeliks teise romaaniga, Tšonkin ja ta järjekordsed
keerdkäigud, kuhu mees rohkem või vähem tahtmatult satub. Samuti
Beria mahhinatsioonid Staliniga, mis viivad... Ja üleüldse osutub
Stalin olevat... Voinovitšile paistab väga istuvat selline
poliitiline satiir. Tšonkin on sõja lõppedes Saksamaal ja satub
seal poolvägisi... ameeriklastelt poliitilist varjupaika küsima.
Millegipärast tahab aga Stalin Tšonkinit kätte saada jne, ning
ühel ja teisel moel hakkab päid lendama. Kolmandast osast sai
esimeses lõigus kirjutatud.
Voinovitš kirjutab igas
Tšonkini-romaanis justkui võrdlemisi kergemeelsel toonil ränkadest
teemadest – nõukogude režiimi värdjalikkus, sõjaõudused ja
saatused, inimlikkuse moondumine või kaotamine, hirmud. Võiks
öelda, et on inimlikkuse laostumine, kuid samas – nõukogude aeg
kasvataski lapsest peale selliseid hälvetega inimlaadseid olendeid.
Autor käsitleb sellist teemat justkui humoristlikult, kuid selle
värdjalikkuse tajumine ei eelda just erilist ridade vahelt lugemise
võimet.
Mõneti jääb veider maitse suhu –
see, mis romaanides seondub Ivani ja Njuraga, on omal moel huvitav ja
kaasakiskuv (no mis nendega veel seal juhtuda saab, mida nad veel
kannatama peavad), kuid see Stalini-Beria poliitiline jant ei hakka
nagu õieti tööle. Jajah, türannide üle tuleb naerda (ja nende
tegusid mitte unustada ega ilustada), aga see on kuidagi puine,
aegunud satiir. Igati kiiduväärt, et kirjastus selle triloogia nii
kiirelt välja andis.
trakyllmaprokrastineerinj2lle
trakyllmaprokrastineerinj2lle
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar