Selle kogumiku loetud lugudest
vast süngeim pala; jutustus Teise maailmasõja jaapanlaste inimkatsetustest
Hiina sõjavangidega (noh, need on õige õudsed inimsusvastased toed, seega
nõrganärvilistel ei tasuks seda jutustust just lugeda).
Aga et pole just miski tavaline
autor, siis kaasab ta loosse õige ulmelise nurga – mis oleks, kui saaks
füüsikaseaduste abil minevikku taas kogeda (õigemini küll vaadata, sekkuda pole
võimalik). Kuivõrd igast hetkest jääb siia ilma osakesi hõljuma, siis saaks ka
minevikuosakesi kogeda – ainult et kui seda kogeda, kaob võimalus seda uuesti
„kasutada“ (ehk siis sellest jutustuse pealkiri).
Mees, kes oma füüsikust
abikaasaga sellise ajakasutamise võimaluse välja mõtles, oli ameerika
jaapanlasena sügavalt šokeeritud jaapanlaste sõjakuritegudest Mandžuurias, kus
üks eriväeosa tegi erinevaid inimkatseid, milleks kasutati kohalikke elanikke
(nii olid kasutusel hiinlased, korealased, venelased): milleks laborirotid, kui
on kohe võimalik inimesi (elusast peast) lahti lõigata või muidu kehasid manipuleerida.
Ühesõnaga, see abielupaar pakkus võimaluse seda laagrit uuesti „vaadata“.
Sellest aga tekkis suur
diplomaatiline tüli Hiina ja Jaapani vahel, mis tekitas omakorda ebamugavust
teistele riikidele – no mis võiks juhtuda, kui inimesed saaksid vabalt nende
ajaloos surkida jne. Ühesõnaga, asi tekitas suuri jamasid.
Et Liu on Liu, siis põhirõhk pole
muidugi selle loo teaduslik-fantastilisel küljel, vaid ikka sellel, et … mis on
see inimeseks olemine. See Mandžuuria kohalike elusast peast tükeldamine võib
ju tänapäeva meditsiinile igati kasuliku teabe allikaks olla, aga … Ja muidugi
pole jutustuse peategelased miskid üleinimlikud inglid, ka neil on oma
saladused, mis võivad õige ebamugavad olla.
Lugu on jutustatud nö dokfilmi
vormis, kus peategelaseks see füüsikust abikaasa jutustab nende lugu (mees on
dokfilmi ajaks kümme aastat surnud olnud), mille vahele on dokfilmi autorid
lisanud mitmeid minevikukaadreid ning intervjuusid eri asjaosalistega nii
kaasajast kui tollest surmalaagri osalejatest (ses suhtes on loo üks
õõvastavamaid hetki see, kui üks tollane arst kirjeldas erinevaid inimkatseid
võimalikult normaalsel toonil). Järelsõnast selgub, et lool on ajalooline
eeskuju – mitte et see kuidagi vähendaks loo ilukirjanduslikku mõju.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar