Kui esmatutvus
Sapkowski loomega jättis keskpärase mulje, siis selle raamatu algus
haaras päris toredalt kaasa ning see esimeste lehekülgede hoog
vedas vahelduva intensiivsusega raamatu lõpuni (olgem ausad, paar
lugu on sutt shoe gazing). Autori loodud maailm on üsna
traditsiooniline, tolkienlikus laadis täiskasvanute
muinasjutumaailm, ainult et nö 20. sajandi taagaga – kõiksugu
kohustusliku fantasy tilulilu (müstilised olendid! Igatsus kuldsete
aegade järele!) kõrval on tegelastel hetki, kus nad mõjuvad vägagi
elusatena; kellenagi, kelle muresid võiksid mõista või kaasa
tunda, üldinimlikult (või mõnel puhul üldolendlikult) mõistetavad
või lähedased. Nõidur Geralt on omakorda ühenduseks Vana Maailma
ja sellele laial rindel peale tungiva inimmaailma vahel, ehk siis
Vana Maailm on hääbumas, selle erinevate olevuste eluruumi on
hõivamas juurde vohavad ajaloota inimesed (tõsi küll, kust
inimsugu algselt tuli?). Ehk siis inimeste levik tähendab liikide
mitmekesisuse vähenemist, keskkonna üheülbalistumist. Ent
Geralt... tema arvates ei tohiks arutult hävitada kõike elavat, mis
on inimestest erinev (ja niisama mõtlemisvõimeline).
Ja ekstaole, kui
raamat algab üsna lõbusa kelmilooga lohepüüdmisest, siis
lugu-loolt läheb tekstide meeleolu süngemaks (lõpus on üldse
juttu inimestevahelisest totaalsõjast). Avaneb pilt, kuidas
hävitatakse mitteinimesi ja muid olendeid, kuna noh, inimsool pole
kombeks keskkonnaga arvestada (eks saab muidugi retooriliselt küsida,
et milline olend arvestab keskkonna heaolu ja säilitamisega).
Sarnaselt ümbritseva keskpärastumisega viibib Geralt stabiilses
südamevalus – sest noh, milline kangelane saab enne sarja lõppu
õnne kogeda? Geraltil on nõiatar Yennefer, kelle olemasolu torgib
mehe hinge kui nõelu küünte alla. Saatuse irooniana antakse
luhtunud paarile avaloos teada, et nad on kui teineteisele loodud,
aga lihtsalt... ei sobi. Tähed ei ole sellised või whatever.
Otsesed
kronoloogilised seosed lugude vahel enamjaolt puuduvad, tekste
ühendavad vaid mitmed tegelased, kes siin või seal jutus Geraltiga
kokku puutuvad – laulik Jaskir, nõiatar Yennifer ja lapsuke Ciri;
vaid korra viidatakse takkajärgi kuldlohega juhtunule (ja taaskord G
& Y õnne võimatusele); ka Geralti rändamistel puudub lugeja
jaoks nö selgem siht, alles Ciri ilmumisega tekib miskit
mõtestatumat. Muidugi, nõidur Geralt on sedavõrd kõva tegelinski,
et tegelikult on ta pea kõikjal teadatuntud. Eks vahel tekitab
selline sõltumatute lugude kokkupanek igatsuse ühtsema narratiivi
järele; nii tundus raamatu jooksul nagu võinuks mööduda vähemalt
aastakümme, aga ei – raamatu viimases kolmandikus ilmuv Ciri on
ühtviisi laps ka raamatu viimases loos. Ja noh, Yenniferi
dramaatilised ilmumised Geralti eluhetkedesse võiksid
kronoloogiliselt toimuda millal iganes, ikka panevad need hetked
lugejal ühtviisi südame verd jooksma (pealegi kui naine muudkui
kinnitab, et ta ei andesta ealeski mehele ta tegusid – mitte ei
mäleta, kas avatõlkes oli sellest enam juttu?).
Autori
sünnitusealised naistegelased on üldjoontes ühe kirvega tahutud –
et naisel ikka on, millest ihahoos kinni haarata, sellised
slaavilikud rammusad kaunitarid, kel meestegelaste meeleheaks
vapustavad rinnapartiid (selles suhtes on meeldejäävaks erandiks
ühe loo kangelannaks olev sireen, keda üks väikekuningas püüab
naida – jällegi, milline meelemõistust raputav rinnapartii! Aga
võimalik paaritumine/paljunemine ise... hoopis midagi muud...
triitonlikku). Muidugi, tegemist võib olla Sapkowski irooniaga
lugejate üle, kes teab. Ja miks küll puudub jutukogul sisukord,
halastage mõttelaiskadele lugejatele.
Nojah, ühesõnaga,
üsna huvitav viis tolkienlikus laadis fantasyt kirjutada (ee, high
fantasy? Kui Martin & Abercrombie harrastavad dark fantasyt? Või
kõik on high fantasy? Mitte midagi ei saa aru). Ja nüüd olevat
Sapkowskil nõidurist tervelt kuus romaani tegemisel?
“Kahju, et inimestel pole selliseid lugusid. Võib-olla need tekivad kunagi? Võib-olla hakkavad inimesed oma legende looma? Aga millest võiksid inimeste legendid üldse rääkida? Kuhu ka ei vaata, vastu vahib vaid argine hallus ja ebakindlus. Isegi kui algab midagi ilusat, lõpeb see kähku igavuse ja argisusega, inimeste elu tavapärasusega, selle igatseva rutiiniga, mida eluks nimetatakse.” (“Jääkild”, lk 95)
Mitte Sapkowskil pole tegemisel 6 romaani, vaid on ilmunud Witcheri saagat juba 6 romaani, tõsi küll, see viimane tükk aega peale 5 esimest. Romaanide liin on hoopis teine kui jutukogudes, lahti läheb totaalne kõikide sõda kõikide vastu ja süngus ja depressiivsus läävad Martinit ja Abercrombiet pikalt.
VastaKustutaRomaanisarja kolm esimest romaani on inglises ilmunud (või noh, see kolmas kohe kohe tuleb)...
Lauri
Veider, juba baasi teksti puhul imestasin, et miks sa kõrvutad Sapkowskit Martiniga... Need nagu ühe puu kaks erinevat haru.
VastaKustutaMulle väga meenutas, sest viimastel aastatel on (eelkõige tänu Martinile) lahti läinud sellise küünilise, realistliku, naturaalse ja vägivaldse fantasy laine - usun et tänapäeval tuleb taolisi kirjanikke nagu Vändrast vanasti saelaudu - aga Sapkowski oli esimene, seda aga paraku ainult Poolas ja Ida-Euroopas ja Martin oli teine, seda siis ingliskeelses maailmas. Eks igasuguseid nimesid Steven Brustist Glen Cookini või veel muidugi välja tuua, minule aga mmenutavad need kaks meest ( S & M) väga üksteist.
VastaKustutaL.
Nojah, peaksin romaane lugema, Sapkowski jutukogud küll sellises tänapäevasemas tolkieni laadis.
VastaKustutaRomaanid ja jutukogud erinevad üsnagi märkimisväärselt. Romaanides keskendutakse võlurite omavahelisele väga verisele võimuvõitlusele, mis satub kokku langema Nilfgaardi kõikepurustava ja -hävitava rünnakuga. Võitlus erinevate maagiliste elajatega, mis jutukogudes oli kesksel kohal on üsna tahaplaanile vajunud ja ette nihkunud just seesama plikatirts Ciri. Ma ise närin küüsi just kolmanda romaani saabumise suhtes, lubatakse 12.03. paiku. Inglise keeles paraku, sest poolat ma ei valda. Teine osa lõppes sellise cliffhangeriga et hoia ainult peast kinni...
VastaKustutaL.