Kerge paralleel
Strugatskitega – mõlemad romaanid on kirjutatud viiekümnendatel
ja kumbki käsitleb püüdlusi Veenuse rikkuste kasutamiseks. Aga
sellega sarnasused lõppevad, kui Strugatskite maailmakord on
lõbusalt internatsionaalne ja Veenus selline... utoopiline, siis
Pohli ja Kornbluthi maailm on pigem düstoopiline tulevikuvaade (ja
romaanis Veenusele ei jõutagi) – on ülivõimas eliit, kes
valitseb lepingutega orjastatud töölisklassi. 22. sajandi maailma
valitsevad ülifirmad (töövahendiks on reklaam kui ajupesu) ja
riigid on pigem vormitäiteks, fassaadiks progressimüüdile. Kasum
peab alati suurenema.
Ent pilt pole vaid
mustvalge, firmadele on pinnuks silmas üks seltskond, keda
nimetatakse konservatiivideks – kes siis pooldavad nö mõistlikku
majandamist. Loo kontekstis võiks neid kutsuda puukallistajateks,
kuigi tänapäeva mõistes on tegemist pigem nö normaalse
mõtlemisega inimestega, kes ei poolda kogu Maa reostamist ja kõigi
ressursside kasutamist. Kuigi jah, tegemist on pea poolterroristliku
organisatsiooniga koos oma valitud kiiksudega. Ühtlasi on olemas
reeglid, millega emafirmad võivad teineteist kohelda nii siidi- kui
poksikinnastega (ja kui kasutada vägivalda, siis peab see olema
eelnevalt kooskõlastatud). Kuid kui on üldtunnustatud reeglid,
tuleb ikka leida võimalusi neist möödaminekuks.
Lugu siis selline –
üks emafirma nimega Fowler Schocken Associates saab õiguse Veenuse
laiaulatusliku koloniseerimise korraldamiseks. Arvatavalt äärmiselt
kasulik väljakutse, kuid koos lihtlabase probleemiga: planeet on
lihtsalt elamiskõlbmatu ja kolonistide massi saatmise puhul oleks
tegemist põhimõtteliselt üheotsapiletiga (nö biomassi
külvamine?). Ent kui õnnestuks taltsutada Veenuse kliimat ja
sealseid maavarasid ekspluateerima hakata... oleks tulud
astronoomilised. Sest kogu asi käiks läbi emafirma, mistõttu saaks
kasutada vaid selle firmaga seotud tooteid jne (eraldi nüanss, et
tooted sisaldavad sõltuvust tekitavaid aineid – et tarbijad püsiks
ainult nende firma ohtrate toodete udara otsas). Ja see annaks
võimaluse projekti maksumust kõrgel hoida jms.
“We want words that are about Venus, words that'll tickle people. Make them sit up. Make them muse about change, and space, and other words. Words to make them a little discontented with what they are and a little hopeful about what they might be. Words to make them feel noble about feeling the way they do and not foolish. Words that will do all these things and also make them happy about the existence of Indiastries and Starrzelius Verily and Fowler Schocken Associates. Words that will do all these things and also make them feel unhappy about the existence of Universal Products and Taunton Associates.” (lk 39)
“I was becoming the kind of consumer we used to love. Think about smoking, think about Starrs, light a Starr. Light a Starr, think about Popsie, get a squirt. Get a squirt, think about Crunchies, buy a box. Buy a box, think about smoking, light a Starr. And at every step roll out the words of praise that had been dinned into you, through your eyes and ears and pores.” (lk 85)
Loo peategelane on
Mitchell, kes määratakse reklaamima Veenus ekspluateerimise
projekti. Ehk siis meest tabab kiire tõus maailma vägevate hulka –
kuigi sellega kaasnevad omad ohud (näiteks kõrgendatud
julgeolekuohu pärast ei ole politsei sind nõus enam kaitsma).
Peategelase probleemideks on see, et Mitchelli prooviabielu paistab
jooksvat pöördumatult karile ning firmas endas tehakse vastutööd
ta püüdlustele projekti arendada. Ning kõigele lisaks veel
salapärased atentaadikatsed.
Ühe sellise
mõrvakatse tagajärjel ärkab Mitch orjastatud lepingutöölisena...
ning maailm, mis talle rohujuuretasandil avaneb, on hoopis midagi
muud kui tema firma toodetud reklaamides. Mitch otsustab tagasi
pinnale võidelda ja emafirmasse oma tööpostile jõuda, kuna tema
koha Veenuse asustamise projektis sai firmasisene konkurent ning
palavalt ihaldatud prooviabikaasa on end hoopiski ühe
kosmosekangelase käevangu heitnud. Ja viimaks avaneb võimalus
orjusest vabaneda, ent seda tänu konservatiivide salarakkude heaks
töötades... Ning neil omakorda plaanid Veenuse kasutamiseks.
Kui algselt jäi
tekstist mulje kui miskist retroulmepõnevikust, siis tegelikult on
tekst vähe keerulisem ning lugu areneb päris mitmekesiseks.
Rääkimata kõiksugu loopööretest ja petmistest, mis niiehknaa
põnevust üles peksavad. Ei saa öelda, et autorite loodud maailm
oleks futuristlik või maagiliselt eriline, tegelased näiteks
suitsetavad vanamoodsa ohjeldamatusega siseruumides ja on muidu
viiekümnendate mekiga, rääkimata tehnika vanamoodsusest. Ent see
pole muidugi peamine, tegemist siiski düstoopilise krahv Monte
Cristo looga.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar