Abercrombie uue triloogia
avaraamat tõukub tugevasti eelmise kuue romaani (ja jutukogu) tegemistest –
mistõttu eelnevat ajalugu teadmata oleks vast veidi keeruline (aga mitte küll võimatu)
seda eraldivõetavana lugeda. Tegevuses on nüüd eelmistest romaanidest tuttavate
tegelaste tütred ja pojad, nö täiesti uusi tegelasi (ehk siis kellega puudub
ajalugu) on vaid mõned – ja need pigem kõrvaltegelaste rollis, kelle ülesandeks
käesolevat maailma ja peategelasi teise nurga alt avada. Eks romaani käigus
juhtubki mitmel puhul seda, kus järeltulijatest astuvad vanemate asemele, olgu
siis vabatahtlikult või asjaolude kokkulangemisel (allpool on tsitaat (lk 314) sellest,
kuidas leedi Finree van Brock kogeb oma poja ametisse nimetamist).
Romaani esimene osa meenutab
mõneti „Jää ja tule laulu“ ülesehitust – Uniooni eri otstes ja
ühiskonnakihtides tegutseb küllaltki palju eri tegelasi ning see virvarr paneb
küllaltki pea valutama (no kes siis õieti peategelased on?). Aga teise ja
kolmanda osaga hakkab Abercrombie üha tugevamalt otsi kokku tõmbama ning viimaks
on ühele ruutkilomeetrile pea kõik olulised tegijad kokku viidud. Adua
võimukeskustes tegutsevad kuningas Jezali poeg, kroonprints Orso (
tutvustav peatükk) ning Gloktade tütar Savine (
tutvustav peatükk). Põhjas on järjekordne
vallutussõda („
The Heroes“ järg), kus üllatusrünnakuga on löödud jalad alt
Dogmani juhitud Uniooni Protektoraadil. Siin on siis Dogmani tütar Rikke
(
tutvustav peatükk), Anglandi kuberneriks nimetamist ootav „Noor Lõvi“ Leo van
Brock (
tutvustav peatükk), ning põhjalaste kuninga ametlik järeltulija, Bethodi
pojapoeg ehk vendade Calderite noor „Suur Hunt“ (kes on selline maniakk, et Abercrombie ta sisemaailma ei avagi - hea küll, nali). Kõigil neil viiel tegelasel on
oma selge ajalooline taak, sellest lähtuvalt mõned soovivad võimu ja kuulsust,
teised lihtsalt … head äraelamist.
„People liked to think of beauty
as some natural gift, but Savine firmly believed that just about anyone could
be beautiful, if they worked hard at it and spent enough money. It was merely a
question of emphasising the good, disguising the bad and painfully squeezing
the average into the most impressive configuration. Very much like business,
really.“ (lk 143)
Et eelmiste romaanide ajast on
möödunud 20-30 aastat (sõltuvalt sellest, kas mõõta aja kulgu
esimese triloogia
või „
Red Country“ järgi), siis on Bayazi maailm muutumas ja õige kiirelt –
senise feodalismi ehk põllumajanduse ja käsitöö asemel on hoogu kogumas
tööstusrevolutsioon (eks ma targalt aimasin seda juba „Red Country“
tegevusest). Masinatega tootmine, sarnaselt Inglismaa ajaloole (mõneti see
romaan meenutab Inglismaa ajalugu) tähendab see üha kitsamaid olusid
maapiirkondades ja seetõttu vabaneva tööjõu liikumist tööstuspiirkondadesse –
kus aga tööinimese elu on õige väärtusetu. Nii on Abercrombie sissekirjutanud
nö uued tegelased – lihtrahvas, kes pole üldsegi rahul sellega, kuidas neid pea
tasuta tühjaks imetakse ja kõrvale visatakse. Nii moodustuvad rahulolematutest töölistest
salajased ühingud, et erinevate meetoditega ebaõigluse vastu astuda (kas
parandada käesolevat ilmakorda või luua hoopis uus; eks sellest ka erinev
radikaalsus). Inkvisitsioonil (mida senini juhib vana hea Glokta) on olukorra kontrollimisega
käed-jalad tööd täis.
Romaani tegevustik koondubki kolme
kohta – Aduas on kroonprints Orso ja Savine Glokta. Orso on oma isa, Jezali
noorpõlve haledam ja kombelõdvam koopia, kes vägagi hästi teab oma väärtusetust
ja ei lase kellelgi unustada oma tühisust. Savine on terasest ja siidist, tema
juhib äriimpeeriumi. Sedavõrd erinevatest elukäikudest hoolimata on neil
salajane armusuhe, mis mõlemat rahuldab – nad oleks justkui sugulashinged.
Põhjas, Protektoraadi lüüasaamise
järel põgeneb Calderite vägede eest Dogmani tütar Rikke, kel olevat Pikk Silm
ehk teise aega nägemise võime – tema püüab jõuda Dogmani vägede riismeteni, kes
koos appi saabunud Anglandi korpusega taganevad Anglandi suunas (oodates
Unioonist hädavajalikke lisavägesid). Nii põhjalaste Suur Hunt kui Anglandi
Noor Lõvi põlevad võimalusest lahinguväljal kuulsuse kogumiseks, aga nende
vanematel on vähe teistsugused plaanid, kuidas sõjaväljal asju ajada. Ja see
Suur Hunt … tema on maniakk, tõsiselt vägivaldne maniakk, kes ihkab
Üheksasõrmest hullemat kuulsust.
Ja siis on üha suurenev
tööstuslinn Valbeck, kuhu koguneb üha rohkem tööotsijaid ning kus Savine ja
teised uued töösturid üha suuremaid kasumeid tahavad välja pigistada – seda
kasvõi lapstööjõudu tehasesse aheldades. Töötervishoid ja sotsiaalsed
tagatised, nendest pole haisugi; töölisklassil pole illusioonigi, nagu nende
elus võiks midagi positiivset olla.
Kui Savine läheb Valbecki
kontrollima ühe oma tehase kahtlast kasumlikkust, puhkeb seal järgmisel päeval kaua
aega planeeritud ja oodatud revolutsioon (või mäss, olenevalt vaatenurgast).
Revolutsionäärid teavad vägagi hästi, kes on Savine ja kuidas teda võiks
Uniooni vastu kasutada. Tulemuseks on pöörane veresaun, kus radikaalsemate
mässajate õhutusel õiendatakse arveid kellega vaid võimalik. Valbecki tormiline
mäss tõmbab ühtlasi kriipsu peale Anglandi ja Protektoraadi abistamisplaanidele
(mitte Unioonil oleks finantsiliselt võimalik seda üldse teha) – ning
kroonprints Orso tõttab kokkuklopsitud väega hoopis Valbecki (eelkõige küll
Savine’i, kelle saatusest pole midagi teada) päästma. Põhjas on nüüd seetõttu
unionistidel veelgi meeleheitlikum olukord, kuid seda enam unistavad Suur Hunt
ja Noor Lõvi lahinguväljal rindade kokku pistmisest ja teineteise hävitamisest.
Nii Põhjas kui Valbeckis … ootavad omad head ja halvad üllatused (raamatu
kaanel ongi kujutatud Valbecki hävingut, Orioni alternatiivsed ehk ameerika kaanel
stiliseeritud Suure Hundi kiivrit).
„Lady Finree was left staring
towards the flap. A few moments ago, she’d been in total command. With a stroke
of the king’s pen, she was cut down to some warrior’s worried mother.
’It feels like yesterday I was
feeding him, and dressing him, and wiping his arse.’ She looked at Rikke, voice
turning harsh. ’He’s a bloody idioot who knows nothing about anything, but he
was born with a cock, so he gets to decide for all of us!’
She looked old, of a sudden, and
weak, and helpless, and Rikke felt sorry for her, and sorry for what she’d
done, but there was no undoing it. You might see the past with the Long Eye.
But you can never go there.“ (lk 314)
Romaani kolmandas osas sõlmib
autor kõik otsad kokku … ja mängu astub Bayaz: kes uutele peategelastele
meenutab heroiliste skulptuuride asemel pigem ärimeest. Peamiste tegelaste
vahel tekib mitu romantilist liini … aga noh, tegemist on siiski triloogia
avaraamatuga ja seniste romaanide põhjal pole Abercrombie just kauni tundeelamuse
pakkuja (Romeo ja Julia võimalus … on juba algusest peale jõhkralt hapuks
läinud, see pole Targaryenide maailm). Kui esimese triloogia avaraamatus oli
üsna selge, mille vastu või nimel tuleb võitlema hakata, siis seekord jääb minu
jaoks Suur Konflikt õieti hämaraks – mida suurjõud õieti taotlevad ja miks
Bayaz niimoodi demonstratiivselt sekkub. Kõiksugu väiksemad tragöödiad … ohjah,
eks autor peedistab mõnuga lugejaid – aga mida muud triloogia avaraamatust ja
sünkmornist oodata ongi?
Romaani pluss ja miinus on minu
meelest see järeltulijate peategelasteks seadmine. Ühelt poolt on see tuttav
maailm, teiselt poolt on see … sellevõrra piiratud maailm (kui näiteks
neljandast kuuenda romaanini oli sellest mööda mindud hoopis üksikromaanide
tegevustikuga Uniooni naabruses). Autor pehmendab seda „probleemi“ kõiksugu
kõrvaltegelastega, kellel on oma tähtis roll nö hiidude kõrval; lõpuni
vastuolulisim on neist vast ellujääja Culver. Ja ega ükski tegelane kutsu esile
erilist lugejapoolset sentimentaalsust või idealiseerimist – tähtis on
ellujäämine, mitte ideaalid (ka see saatuse pekstud töölisperekond, nendegi
pereisa pole just täiega normaalne – omamoodi Logen Üheksasõrme reinkarnatsioon).
Abercrombie peamised
naistegelased pole kunagi seinakaunistusteks, nii on siingi mitmeid näiteid
neist, kes nö karmis (grimdark!) meeste maailmas väga vabalt hakkama saavad ja
oma rida ajavad (muuhulgas seksuaalpartnerite valikul; nii mõnelgi
meestegelasel on probleeme naistega). Eks kõige komplekssem neist on Savine oma
äriimpeeriumi armutu juhtimisega, seda „tasakaalustab“ mõneti kiiva kiskuv
eraelu. Eks Rikkegi hakkab tasapisi Savine’le järgi jõudma. Kõrvaltegelaste naisgalerii
on muidugi vägagi kirju, alates Uniooni kuningannast kuni töölisperekonna
May’ni (rääkimata põhjala vanematest, ee, möllajatest nagu Isern ja Wonderful).
Justkui mäletan, et kui
jutukogu ilmus, vandus Abercrombie, et jätkab seal
mitme looga esindatud kahe naiskangelase Shev & Javre tegemiste
kirjutamist, aga siinses romaanis ei näinud neid küll taustal vilksatamas.
Aga jah, mida õieti oodata
sellest, mis järgmises romaanis juhtuma peaks? Käesoleva romaani loogika järgi
revolutsiooni inkvisitsioonis, aga kas see poleks nüüd liialt etteaimatav? Savine
& Bayaz? Kuidas hakkab asetsema tööstus Adua-Anglandi-Põhja võimusuhete kolmnurgas?
„’Just promise me one thing.’
’Anything.’
’Let go of it.’
’Of what?’
’The feuds,“ said her father, and
of a sudden, he looked so tired. ’The grudges. The enemies. Take it from a man
with a wealth o’ bitter experience. Vengeance is just an empty chest you choose
to carry. One you have to go bent Under weight of all your days. One score
settled only plants the seeds of two more.’
’So you’re telling me I should
just forget what they said? Forget what they did?’
’There’s no forgetting. I’m hemmed
in by the memories.’ And he flapped an arm about as though the shadows were
full of an invisible crowd. ’Besieged by the bastards. The hurts and the
regrets. The friends and the enemies and those who were a bit o’ both. Too long
a lifetime of ’em. You can’t choose what you remember. But you can choose what
you do about it. Time comes … you got to let it all go.’ He smiled sadly down
at the tabletop. ’So you can go back to the mud without the baggage.’“ (lk 374)