Tuleval kevadel peaks ilmuma
seitsmes romaan (ehk kaheksas raamat, sest viimati ilmus jutukogu) Esimese Seaduse
maailmast, mis peaks olema jõudnud omadega tööstusajastusse. Küllap sellised
arengud mõlkusid käesoleva romaani kirjutamiselgi autoril peas, sest siinne
romaan on õige nostalgiline vanade aegade suhtes … sest tsiviilseaduste ja tööstusmasinate
ajastu on algamas. Kuid seda verisem on hüvastijätt senise ilmakorraga.
Tõepoolest, kuigi eelmised viis
romaani õige grandioosse ulatusega konflikte ja kättemaksu, siis see teos on
täis mikrotasandil pulbitsevat vägivalda. Tuttavad ja uued tegelased uputavad
neile kõige vaenuliku (või segava) veresse – ning mingis mõttes see personaalne
vägivaldne odüsseia mõjub ehk teravamalt kui ka ängistavamalt kui eelmiste romaanide
tapatalgud.
Abercrombie jätkab lugeja ootuste
petmist: kuidas inimesest saab koletis, mitte et pakuks seda, kuidas muidu
ebameeldivast tegelasest kasvab midagi kangelase laadset (meenutagem kasvõi
esimese triloogia kuningaks kujundamist; samas muidugi on tegelasi, kes ehk
moraalselt mõneti täienevad). Ikka loodad, et Logan saab minevikust vabaks …
kui ei, lõpuks on ta ikkagi berserk-tõurastaja. Huvitav, kas sellisele
tegelasele on üldse võimalik diagnoosi kirjutada? (Jajah, kindlasti on,
reaalsus on alati hullem kui kirjandus.) Tagasi on ka Nicomo Cosca, kes jagab
lõputuid kvaasimakjavellilikke õpetussõnu, mille must huumor hakkab kergelt
kujunema moraali mustaks auguks.
Mitmel puhul on seda romaani
nimetatud vesterniks ja raske oleks vastu vaielda – ehk siis kuidas tärkava industriaalühiskonna
levimisel peab senine elukord alla vanduma. Abercrombie jätab justkui siiski ühe
augu sisse – nimelt on möödaminnes juttu sellest, kuidas Draakoni rahvas on
saatnud sõdalasi võitlema šankadega (mitte ei meenu, kas triloogia lõpus sai
selgust, kuidas need šankad tekivad), ehk siis tulevikuski on sellistel tegelastel
oma osa järjekordses vana ja uue kokkupõrkes.
Kõige selle vägivaldse ja
inimhinge viletsuse nonstop kogemisel (tõepoolest, möll hakkab pihta pea
avalehekülgedest ja paneb lõpuni välja – üksikud hingetõmbepausid on vaid
pettekujutlused, et ühel või teisel tegelasel võiks midagi … positiivsemaks
minna) tekib küsimus, et kui usutav selline möll õieti on. Võikski siis öelda,
et tegu on groteskse fantasyga, mille kirjutamise puhul võiks Abercrombiet
nimetada musta huumoriga rikastatud nihilistiks. Tegelastel justkui oleks
mingid ideaalid või ka unistused pehmematest väärtustest, aga samas … inimene
on nõrk. Pealegi kuulub enamik tegelasi surevasse aega, neil pole õieti kohta
industriaalühiskonna reaaliates (no kuulake kasvõi Coscat, eksole).
Ehk seitsmenda romaaniga hakkab Abercrombie
ehitama omamoodi Ankh-Morporki – nii nagu Pratchetti tegelased muudkui räägivad
uhkusega kangelaslikult ja verisest minevikust, aga ometi kohanevad suurema
rõõmuga uue ajastu nõudmistega. Samas ehk niisugune pratchettlik tööstustoodang
võiks Abercrombie puhul olla päris kole – kuigi tal vist on juba sõlminud
lepingu Esimese Seaduse maailmas toimuva kolme romaani ja ühe jutukogu
kirjutamiseks.
Igal juhul, „Red Country“ on
päris vägev ja painajalik lõpplaul senisele Esimese Seaduse maailmale.
„Sworbreck had come to see the face of heroism and instead he had seen evil. Seen it, spoken with it, been pressed up against it. Evil turned out not to be a grand thing. Not sneering Emperors with world-conquering designs. Not cackling demons plotting in the darkness beyond the world. It was small men with their small acts and their small reasons. It was selfishness and carelessness and waste. It was bad luck, incompetence and stupidity. It was violence divorced from conscience or consequence. It was high ideals, even, and low methods.“ (lk 341)
ulmekirjanduse baas
2 kommentaari:
Siin ei ole sobivat reaktsiooni valikus. Päris "võiks lugeda" pole, sest kõlab hirmsalt, ole ettevaatlik, oo lugeja! Ja samas "ei huvita" ka ju pole ...
Mhm, peaks olema "soe lugemissoovitus".
Postita kommentaar