Ei hakka triloogia
lõpptulemust matrossovlikult varjama – Lili Remma ning ta sõprade
ja liitlaste eepiline võitlus Varivürsti vastu leiab mingil moel
positiivse lõpu (jee!), ning soovi korral saaks autor sellele
triloogiale nii eel- kui järellood kirjutada, võimalusi oleks
mitmesuguseid (purpurkuulaste elu ja võitlused, Remma probleemne
tähelend jne; rääkimata niidiotstest, mida ma tegelt siin
postituses matrossovlikult varjan). Iseasi, kas kohe järjekordne
romaan, algul piisaks ka jutust-kahest.
Kui triloogia kaks
esimest osa toimuvad üsna lühikese aja jooksul, siis seekordne
romaan jaguneb pea pooleks – esimene pool on rahulik undamine
septembrist juunini (ehk siis Remma viimane aasta põhikoolis, mis
Varivürsti sekkumiste tõttu kohalikku külaellu on tütarlapsele
üsna halvamaiguline) ning teine pool plahvatab actioniks peale neiu
põhikooli lõpetamist ja on täis möllu ja murranguid, autor
lahendab üsna dramaatilisel moel Remma mitmesugused probleemid (või
jätab siis lahtised otsad).
Ja noh, peale
apokalüptiliste jamade on Remmal süvaprobleem oma kahe andunud
austajaga. Näiteks leiab tüdruk end valmis olevat süütust Tomile
loovutama, ainult et... võib juhtuda, et mõne juhuse läbi võib
selle kaotada hoopis Rivole. Noormeestes äratab see olukord muidugi
segadust ning ka Remma sõbrad elavad sellele valuledes kaasa. Mis
sellest armukolmnurgast saab, ei hakka vihjamagi. Eks see natuke...
ohtlik ole, et peategelaste arvates saab nende armastus maailma muuta
jne, no üldiselt tabab see Õige Armastus inimesi ikka
täisealistena, ja noh, ehk isegi paar korda. Aga jah, tegemist
muidugi fiktsiooniga.
“Lili ei tea, mida öelda. Ta korjab radiaatorilt teksad, pluusi ja jope ning läheb trepist üles. Enne viimast astet keerab ta ringi ja silmitseb Rivo laia selga. Jah, ta ei tunne seda poissi, pole kunagi tundnud ega saagi vist lõpuni tundma. Normanis on tuld ja jääd, ärritavat ja paeluvat. Ta on poiss, kes viib Tomi endast välja ja paneb Lili ausatest ülestunnistustest õhku ahmima. Hoolimata õrnusest ja hoolitsusest, mida tüdruk täna koges, kardab ta Normanis lõõmavat tuld.” (lk 87)
Omaette ooper on
see paralleelmaailmade teema (kui nii võtta, siis võib Lili Remma
vägagi reaalselt eksisteerida!) ja millised olendid või tegelinskid
neis elavad. Noh, neid olevusi on igasuguseid, ja mõnigi ehk autori
omaloome. Remma külastab nii mõndagi kohta, mida ei saa keegi muu
külastada; vähemalt mulle jäi arusaamatuks, miks see maailmapuu
peab paiknema kõige elutumas maailmas – läbi lillede viide, et
welcome to the desert of the real, elu ongi hoomamatu hädaorg?
Nojah, Remmat tabanud kõiksugu õnnetused ja armusegadused on
tõepoolest päris traagilised, aga samas nii mitmedki muud tegelased
pole niivõrd kannatuste piitsutada.
“Kui sa nüüd veidi järele mõtleksid, ei usu ma, et sa ise oleksid teinud meie asemel teisiti, teades, mida koletut Varivürst suudab korda saata. Meil on tema takistamiseks vaid üks võimalus. Ja see oled sina, Lili Remma. Sinu tahtmised ei puutu asjasse.” (lk 165)
Tegelaste
probleemiks on ehk mõneti see, et väljaspool armukolmnurga kirglisi
palanguid jäävad mitmedki tegelased üsna üheplaanilisteks –
Varivürst ja tema tumedad semud, purpurkuulaste üllas kamp, kasvõi
see nunnu Grint. Ma nüüd ei oska öelda, kas eraldi peatükid
kajastamaks Varivürsti linnapeakandidaadi tegemisi oli niivõrd
vajalik romaani jaoks (samas, sissejuhatusena oli see ronkmehe
peatükk igati mõttekas, ent sellest oleks ehk piisanud); välja
võinuks jääda verevandujate vastase vandenõu osaliste peatükk.
Et noh, mingis mõttes sellised katkestused ei lähe kokku selle
romaani harmooniaga. Aga jah, autorile oli vaja anda tegevusele
laiemat vaatenurka, lisada dramaatilisust oodatavale apokalüptilisele
kokkupõrkele headuse ja kurjuse jõudude vahel. Ja et tegemist
noortekirjandusega, eks siis seetõttu pea kõiksugu omapärasemad
tegelased viskama kildu ja olema oma tüübile vastavad. Nagu öeldud,
jääb dramaatika eelkõige noorte armunute kanda.
“Lili sõrmed pigistavad mehe pihta. Parem kui Animus vait oleks, tüdruk ei taha rohkem midagi kuulda. Veri koosneb tema teada vereplasmast, punastest ja valgetest verelibledest, vereliistakutest. Aga võlujõud, kus see kõige selle seas end peidab? Kui kuueaastane Lili bronhiidiga haiglas oli, ei näidanud tema verepilt midagi ebatavalist. Aparaadid seega maagiverd tavalisest inimverest ei erista.” (lk 255)
Nojah, päris
muljetavaldav, et autor sellise triloogia valmis kirjutas, kõik see
fiktsionaalse maailma loomine ning arenemine läbi romaanide. Eks
tulevasel lugejal veab, kui saab kohe kõik kolm osa läbi lugeda,
nii jäävad esimeste romaanide murrangulised ettekuulutused ja
olulised legendid paremini meelde.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar