Seekordses Reaktori
kogumikus üheksa
lugu, need võiks meelevaldselt jagada kolme gruppi – neli teksti
on mingil moel Eestiga seotud või eestihõngulised (Tänav, Meres,
Krafinna, Kirotar); kaks teksti paiknevad kuskil tulevikukosmoses
(Hargla, Weinberg); kolmest loost moodustub hägune rühm nö oma
reaalsusest (eelkõige Soobel, niisamuti Pokupoeg ja ehk ka
Metsavana). Kui nii võtta, siis pea kõik lood toimuvad nö
jalgupidi maal, vaid Hargla ja Soobeli tekstides on juttu
taevareisidest (kuid see pigem taustal).
Et tingimata on vaja omapoolselt
auhinnalisi kohti jagada, siis esikolmikuks pakuks: Weinberg, Kirotar
ja Tänav. Võrreldes
esimese kogumikuga on siit puudu ehk selline
mahkralik splatterilitakas või kosmoseseiklus (selles suhtes ei
nõustuks Oskar Nassari
arvamusega – esimene kogumik oma äärmustega
oli särtsakam kui siinne tasakaalukam valik, üllatused puuduvad
(nojah, ehk aitaks see, kui loeks Reaktori veebis ilmuvaid lugusid)).
Kaanekujundus on parem kui esimesel Reaktori kogumikul, samas ei
tundnud lugedes ära, et see kaas illustreeriks mõnd kogumikus
leiduvat lugu (ehk Kirotar?), on vist lihtsalt selline asi iseeneses.
Taas on tekstid küljendatud lehel kahte tulpa, seda on tülikas
lugeda.
Maniakkide Tänav “Haualkäik”
Lugu, mis võib kuuluda ehk “
Mehitamata inimesed” maailma. Või hoopis “Stalkeri” filmi/raamatu
edasiarendus. Lühike lugu, mille puänt avab ootamatult uue
vaatenurga jutule.
Indrek Hargla “Õed”
Mälu järgi arvaks, et Hargla on harva
SF-d kirjutanud, seda üllatavam on siinne Marsile paigutuv lugu.
Inimkonna nö helgemad (ja rikkamad) pead on ümber asunud Marsile,
sest Maal on keskkond nässu keeratud. Marsi terraformimine oli algul
igati lootusrikas, kuid seejärel on igasugune areng peatus või
õigemini teevad tagasilöögid rohkem kurja kui vaja. Tuli välja,
et nanotehnoloogia polegi nii kõikvõimas, ja seda just Marsi
“rahustamise” puhul. Veel hullem, mingil seletamatul kombel
hakkavad Marsi pealispinnal olevad kaitseehitised lagunema... Mis või
kes seda põhjustab? Vastus: tuleb vaadata iseendasse. Nagu öeldud,
viimase kümnendi kohta ebatüüpiline Hargla tekst, küllap on see
autorile endalegi vahelduseks
Süvahavvast ja
Melchiorist.
Triinu Meres “Nahk”
Meres on eesti ulmega seonduvas
kirjanduses üks neid harvu autoreid, kes paneb lugejaid oma tegelasi
nö füüsiliselt tunnetama. Et ei ole lihtsalt mingi mees- või
naiskangelane, kes midagi teeb ja siis vahel järgneb sellele ka
füüsiline reaktsioon (ning keda lugejana jälgid nö
kõrvaltvaates); Merese tekstide kangelase puhul sind tõmmataksegi
selle kangelase naha alla, idee järgi sa hakkadki tundma sellist...
füüsilist, lihalikku emotsiooni, aistingulisust. Käesoleva looga
on autor taas laiendanud oma ampluaad ja seekord on kangelannaks
libahunt. Libahunt, kes pole lugenud “Libahunti” (lk 27) ja kel
tekib suhe nö perepojaga, kelle isa on vägagi ettevaatlik libade
suhtes (ja seetõttu poja pärast kaitsval (või ka ennetaval)
positsioonil). Tulemuseks on konflikt, kus seinalt kargab maha lastud
hundi nahk. Päris psühhedeelne lugu.
Heinrich Weinberg “Vihma seitse nime”
Autor on väheke samas kambas Lew R.
Bergiga, ehk siis on põnevust, relvi ja olendeid. On Yellowstone'i
nimeline planeet (sellega on seotud Weinbergi
varasem lugu), kus
inimtegevuseks leidub kaks mingil moel sobivat piirkonda – on
kõrbealad ja mägedes asuvad nö vihmaalad, kust siis suunatakse
alla kõrbealadele vett, et seda elus hoida; seal kõrbealal asub
asunike põhimass ja valitsus. Ühel hetkel otsutas valitsus
(taaskord) veereservuaarid suurema kontrolli alla võtta (kuna
tundub, et veepuhastusjaamades pole kõik korras, elanikele ikka veel
ei jagu vett) ja saatis selleks ühe sõjaväeosa sinna korda looma.
Üksus jõuab läbi raskuste kohale, kogedes teel mitmeid olukordi,
millega seni pole kokku puutunud – mäestikus sajab pidevalt vihma
(milline vee üleküllus ja priiskamine kõrbeelanikele), lisaks on
kohalik fauna pagana imelik ja verejanuline. Üksus võtab mäeasula
enda kontrolli alla, ent seda üürikeseks ajaks, sest mingi haigus
hakkab äkitselt nende hulgas väga kõvasti ridu harvendama. Miks ja
mis edasi saab, eks see selgub jutust. Ma pole esimene ega viimane
lugeja, kes Weinbergi kahe ilmunud teksti peale arvab, et seda
autorit tasub jälgida ja huvitav oleks näha, mis võiks järgmiseks
ilmuda, kas jätkub Yellowstone'i planeedi saladuste muukimine või
katsetab autor midagi muud. Hea tahtmise korral võiks sellegi loo
romaaniks ümber kirjutada, samas – miks peaks.
Krafinna “Kirsipuu valvur”
Kurblik lugu tulevikumaailmast, mis on
üks lohutu koht. Traditsioonilist loodust leiab vaid kaitsealadelt,
kuhu on viidud isegi koerad kui väljasurev liik. Jutust ei selgu,
mis sellise eluslooduse varisemiseni viis – õnnetus või
inimtegevuse tagajärg vms. Igal juhul oli inimesi, kes ei pääsenud
sellest surevast loodusest minema (no samas botaanilised värgid pole
täiega kadunud), nagu selgub Kerdile, kes avastab midagi ootamatut.
Osvald Soobel “Väikeses majas
raudtee ääres”
Autor on niivõrd sissevõetud loodud
mütoloogiast, et see muutus lugemisel aegajalt jälgimatuks (nojah,
seda teksti lugedes olin ise väsimusest sodi). Eks oleks soovitav
tunda Täheaja
teksti ja vast ka
varasemat lugu. Mingil moel
võiks öelda, et Soobel on praegu ehk eesti radikaalseim
fantasy-autor, igal juhul on tal see... eriskummaline maailm, kus
katid ja kärbid ringi sebivad ja aegajalt inimestega konflikti
satuvad. Kas see lugu on huvitav või jabur, ei oskagi öelda, igal
juhul autorile on see maailm käpas ja ta künnab seal hoolsalt.
J.J. Metsavana “Ajukaabe”
Lugu siis sellest, kuidas
virtuaalkoopiad hakkavad bioloogilisele originaalile vastu mässama.
Ja tõepoolest, ühel koopial õnnestub lihaks saada, kuid siis ta
avastab, et keha, kuhu ta maandus, on... masendavam kui koopiale
eraldatud osa virtuaalruumist. Kuni... Noh, selle looga ei liiguta
Metsavana mägesid, aga eks mingi teema läbikirjutamine ole ikka
kasulik.
Bix Pokupoeg “Mamma”
Kuidagi ärritav tekst, ehk oli tobe
see Poisi ja Külalise teineteise keha avastamine, et läks nagu...
liialt kaugele. Nojah, eks siin loos võib näha midagi sellist, et
nö katseklaasis inimese üleskasvatamine võib olla õige
eriskummaline (iseasi, kui palju see Mamma omapoolne kasvandike
suunamine rõhutas mehe ja naise soorolle; mis võinuks olla
sooneutraalse harimise puhul?). Ma ei tea, igal juhul häiriv tekst.
Martin Kirotar “Uus algus”
Lugu Liisist, kes satub inimeste ja
tehisinimeste vahelisse madinasse. Mitte et ta seda ise soovinuks,
aga selgub, et andmesisestajana töötades on ta kokku puutunud
millegi valgustkartvaga, muutudes nii inimeste kui robotite ja
androidide huviobjektiks. (Konflikt selles, et 20 aastat tagasi näis,
et robotid hakkavad töömasinate staatusest iseseisvuma, mistõttu
inimesed võtsid ette nende “lihtsustamise” - ent alles jäid nö
undergroundrobotid, kes veel võitlevad endi õiguste eest.) Sest
Liisi pole mitte lihtsalt Liisi Mets, vaid midagi enamat nagu
šokeeritud neiule jutu jooksul teada saab. Päris tore ja
sirgjooneline lugu.