Näe, tuleb välja, et sellest ühest ja samast asjast – külade üleujutamisest,
saab kirjutada küll mitmeid ja mitmeid raamatuid ilma, et teema ammenduks… Tegelikult
muidugi „Kollane vihm“ ei rääkinud külade üleujutamisest, vaid lihtsalt
tühjenemisest, lagunemisest, võssakasvamisest, maha jäämisest … endiste aegade
kadumisest, aga kuna mõlema raamatu järelsõnas mainitakse veehoidla põhjast
esile kerkinud kunagise koduküla kummituslike varemete nägemist vapustusena,
mis Llamazarest üldse kirjutama pani, siis võib võtta ka „Kollast vihma“
laiendusena kaotatud koduküla loole ning külade üleujutamise küsimust omakorda
kui erijuhtu üldises urbaniseerumise ja juurtetustumise kontekstis.
„Kuidas vaadata
vett“ kirjeldab tegelikult üht põgusat hetke päikeselisest suvepäevast kunagi
küladega täidetud orgu rajatud veehoidla kaldal. Õigupoolest ei juhtugi seal
raamatus muud, kui et ühe vana mägilastõugu Hispaania talupoja vastu
igasuguseid kristlikke traditsiooni tuhastatud põrm ootab vettepuistamist ning
tema naine, neli last, lapselapsed, mõned laste ja lastelaste kaasad (või
endised kaasad) ootavad samuti vaadates ühte ja seda sama maastikku, mõeldes
ühe ja sellesama inimese elule, saatusele ja oma suhtele temaga ning olgugi see
vaatepilt ja see lahkunud inimene üks ja seesama, ometigi on igal vaatajal oma
erinev koht ja elukogemus ja sellest tulenevalt on ka nende vaikimisi
mõlgutatud järelhüüded sarnased, kuid ometi nõnda erinevad.
Domingo elu
keskseks vapustuseks on loomulikult sunnitud lahkumine pikkade põlvkondade
vältel peetud kodutalust, esivanemate külast ning ümberasumine mägedest võõrale
ja kõledale lauskmaale, ja sellele lahkumisele järgnenud häving, armutu vesi ja
kõigele settiv muda, mis tähendab, et lahkumine ei ole mitte pelgalt teise
kohta siirdumine vaid täielik ja järsk äralõigatus, mineviku tühistamine,
identiteedi muutumine paljalt sõnadeks ja mälukatkeiks ilma maapinnata, mis
seda tõendada ja kinnitada võiks. Nõnda siis mõtisklevad ka kõik matuselised
selle teema üle, identiteedi ja juurte üle, noile talupoegadele osaks saanud
ülekohtu üle ning mida nooremaks ja kaugemalseisvamaks muutuvad mõtisklejad,
seda vähem puudutavaks muutub ka minevikus aset leidnud juurte läbilõikamine.
Lõpuks ei jääda vastust võlgu ka pealkirjale – viimane veehoidla veerelt
lahkuja avaldab lugejale sellegi saladuse ning koos selle saladusega ka midagi
väga lihtsat ja olulist, mis võib kergesti suurte kaotuste ja traumade varju
ära kaduda... Minu jaoks jäi kajama see, et olgu selle mineviku mäletamise ja möödaniku traumadega kuidas on, siis unustada ei tohi ka seda, et kodu on ikkagi siin ja praegu, selles elus, mida päriselt elatakse, selline tasakaal, et on oluline mäletada, aga vähemalt sama oluline ka elada, täie kohaloluga, et koht ja pärand on oluline, aga päriselt kõrval olev teine inimene on veel hoopistükkis midagi teistmoodi olulisemat ... või midagi sellist.
…minu suguvõsa jaoks elavad nemad väljaspool tõelust, hoides irratsionaalselt
kinni mälestustest ja sellest kadunud kohast, kuhu nad ei saa enam tagasi muidu
kui – nagu mu äi praegu – pärast surma. Ja olgu öeldud, et ma mõistan seda juurtetuse
tunnet ja armastust kunagi neile kuulunud ja neilt ära võetud maa vastu, aga
pärast nii pikka aega tunduvad mõlemad mulle ülemäärased.
Võib-olla on asi selles, et nende läbielamised jäävad mulle kaugeks. Võib-olla
minu elu, mis millegi poolest ei sarnane nende omaga (minu vanemad ja
vanavanemad on kõik Barcelonas sündinud ja ma olen tundnud vaid seda linna), on
pannud mind kõike teistmoodi vaatama, ei paremal ega halvemal viisil kui nemad,
aga teisiti. Isegi oma abikaasaga tunnen mõnikord kaugust, mis on rohkem seotud
meie elukäigu kui sellega, mida me kumbki tegelikult mõtleme, vähemalt minu
puhul.
Mina näiteks ei mõista, et üks inimene saab elada, vaadates minevikku; selle
asemel, et vaadata tulevikku nagu kõik teised. Ämm ja äi on elanud nõnda kogu
aeg… (lk 67-68)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar