Ehk eksin, aga Weinberg paistab olevat viimaste aastate viljakaim eesti
ulmeautor, igal juhul on väikese vahega ilmunud kaks romaani ja üks jutukogu,
paberil ilmunud veel mõned jutud. Aga eks autori tegemistest saab lugeda
muuhulgas raamatu lõppu lisatud autobiograafiast.
Käesoleva raamatu puhul on tegemist alternatiivajaloolise romaaniga (ühes
hiljutises antoloogias on ilmunud eellugu, mille lugemine pani esialgu kulme
kergitama), mis paigutuks justkui 21. sajandi alguse Eestimaa oludesse. Aga et
tegemist alternatiivajaloolise teosega, siis siin esitatud Eesti juured on vähe
teistsugused – Vabavalla nimeline ühendus on eksisteerinud mitmeid sajandeid
(üht murdehetke kirjeldabki eellugu, kuid see on romaanis lühidalt kokku võetud,
niisiis otseselt pole vaja seda lugeda). Liivi- ja Põhjasõda pole siin täie
jõuga märatsenud – üks tegelane esitas spekulatsiooni, et muidu oleks 10
miljoni asemel siin elamas kõigest 2-3 miljonit inimest. Miks 3 miljonit? Sest 20.
sajandi algul vallutasid Eesti väed kärsitu Laidoneri juhtimisel Lätimaa …
Esimene ja Teine maailmasõda on samuti jõhkrate kaotusteta üle elatud, seda
talvesõjalikes oludes (Alutaguse kui rahvuslik pühamu!). Eks Teine maailmasõda
kulges üldse omamoodi; Hitleri kukutamine andis sakslastele kõva vungi sisse
(täpselt jäi mõistmata, mis see Euroopa Liit siinses variandis on, igatahes
eksisteerib ka Skandinaavia riikide ühendus).
Alternatiivne kaasaeg ja lähiminevik on üldiselt üsna äratuntavad, aga
muidugi nihkes. Nii osaletakse Ameerika naftasõdades (eesti sõduritele on
kogemusi vaja!; ka Bosnia pidi võõrustama kodukamaral rahuvalvet), mõned
kümnendid jagasid siinsed kuritegelikud ühendused veriselt võimu, üleüldse on
raske rääkida demokraatlikust riigist kui sellisest (omamoodi „laulev
revolutsioon“ toimus seitsmekümnendatel, kui noored asusid võitlema fosforiidi
kaevandamise vastu). Aga noh, tegemist on Euroopa tugeva väikeriigiga, mis on
vajadusel valmis hambaid irevile ajama ja raevukalt hammustama. Igal juhul on
täitunud iga eestlase rahvuslik unistus ehk toimib mitmetasandiline
maanteeliiklus ja muud taristurõõmud (tõsi, linnastumisega kaasneb getostumine).
Aga jah, lugu on siis selline, et äkitselt paistab, et kellegi võimuses on
inimesi surnust äratada. Või õigemini kloonida ja kiirkorras täisjõuliseks
kasvatada. Mitte et maailmas alarahvastatusega probleeme oleks – kloone on vaja
muudel eesmärkidel. Et tegemist on äärmiselt olulise (ja ebaseadusliku) teadusparadigma
muutusega, siis selle tehnoloogia valdajad püüavad selle kohta käivat
informatsiooni igati oma valduses hoida ning kõva raha teenida … millega
kaasneb hulgi kannatusi taristu ja elanikkonna hulgas. Kuid meie peategelased,
nemad ei anna alla.
Raamatu peategelased on tihedalt kokkupuutunud nii Eesti sõjaväe kui
jõustruktuuridega – ning nende puhul on tegemist vaat et riik riigis nähtusega
(nagu Türgis?). Eriti karm on armee, mis omakorda eksperimenteerib inimeste
kallal (selle kõhedaks näiteks on meespeategelane koos oma … häälega). Samasugune
riik riigis fenomen on kuritegelik (maakondlik) maailm, omamoodi vaste yakuzale
(jällegi, meespeategelane on sellega vägagi perekondlikult seotud). Lisaks on
klooniintriigi mässitud välismaised jõud (üllatus-üllatus, mitte üks teatav
naaberriik). Selle sasipuntra tulemuseks on siis ports actionit ja dramaatikat
ja väheke romantikatki.
Weinberg esitab lugu mitmete tagasivaadetega, mis peaks siis kirjeldama
kahe peategelase kujunemist. Miks nad on sellised … üksikud ja katkised hundid.
Ja eks need tagasivaated lisa kõvasti dramaatikat kui sellist; rääkimata tausta
andmisest 20. sajandi Eestile. Meespeategelase paatos muutub mõneti Tarlapi
kangelastele omaseks (ühes postituses juba mainisin Weinbergi lähedust Tarlapi
ja Bergiga, eks seda võiks näha sellestki romaanist), kõik see kaotusvalu ja
minevikuga õiendamine – samas on tegemist vaimselt muudetud ohvriga (või noh,
häirega); see vast erineks Tarlapi kangelastest, kes olid vankumatult
selgemeelsed ja sirgeselgsed muidu hullus maailmas.
Raamatu peamine pluss on muidugi see alternatiivajalooline külg, kas ja
kuivõrd võinuks ajalooratta kulgemine niisuguses suunas veereda … on ikkagi
enam kui väheusutav. Ja ega Weinberg otseselt väidagi, et niisugune maailm
oleks halvem või parem reaalsest kaasajast, igasugu supersõjard-Eestist
hoolimata esineb õige kõhedusttekitavaid värke, mis vast närusemadki
praegustest reaaliatest. Tasapisi hakkab kogunema eesti autoritelt päris palju
materjali ulme-Eestist, millest võiks kokku kirjutada doktoritöö või midagi.
„Surun käe rusikasse ja vaatan Inga pilti. Püüan ta pilku, kuid see on ju kõigest graveering, see ei kõneta mind, see ei naerata mulle. Mis seal ikka … Tõusen ja pühin püksipõlve puhtaks.
Iga asja jaoks on aeg. Aeg sündida, aeg surra. Inga ja laste jaoks oli see viimane kätte jõudnud. Liialt vara! Meil oli olnud aega armastada, koos naera, elada. Liialt vähe!
Nüüd on aeg, minu aeg … Aeg vihata, aeg otsida, aeg rebida, välja kitkuda, maha kiskuda ja tappa. Nüüd on aeg sõjaks taeva all.“ (lk 142)
„Ma olen õppinud eluga edasi minema. Sest meeldib see meile või mitte ka kõige suuremate personaalsete tragöödiate järel elu läheb edasi. Taevas ei kuku alla, maailm ei saa otsa, kui sinult võetakse inimesed, keda sa armastad. Vaatamata vastupidisele tundele, ei ole see kogu maailma kurbus ega lein, mida sa koged. Sa võid oma elule kriipsu peale tõmmata. See on sinu valik. Sa võid oma elu edasi elada – ei, sa võid läbi elu kulgeda ilma tegelikult elamata, olles keskendunud oma kaotusele ja valule. Seegi on valik. Ja sa võid leinast vormida midagi sootuks uut. Elu läheb edasi isegi siis, kui sa maandud pärast persseläinud eksperimenti hullumajas. Ka selliste asjadega on võimalik elama õppida. Ühel või teisel viisil.“ (lk 198-199)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar