Kui aus olla, siis ma pole senini ühtki
Smithi albumit läbi kuulanud (arvutis küll kunagi mänginud
“Horses” mp3) ning Mapplethorpe'i loomet näinud vaid fotokunsti
kinkeraamatutest. Aga noh, raamat pisteti pihku ja tõepoolest, on
üpriski huviga loetav tekst. Ajastu ühe niši kirjeldusena on see
põnev vaade: ehk siis see, mis toimub 60ndate lõpu ja 70ndate
alguse New Yorgi alternatiivsemas kunstielus, lillelastejärgne melu
ja iidolite (Joplin, Hendrix, Morrison, Jones) lahkumine. Aga alles
on titaan Bob Dylan. Ja Warhol. Ja Ginsberg ja Burroughs ja teised.
Ning ülespoole rabelevad Smith & Mapplethorpe.
Mingil moel võiks öelda, et see
raamat näitab taasromantiseerivalt kunstnikuks saamise okkalist
teed, mis on praeguses vaatepunktist ehk pisut teistsuguse taustaga
kui enne MTV või internetti tulekut. Tegemist pole üleüldse lihtsa
teekonnaga – Smithi esimese lapsega juhtunu ja kodutus ja töötus
ning muu segadus kuni tutvumiseni Mapplethorpe'ga ning sellele
järgnev partnerlus kõiksugu kitsikuses ja hädades. Raamat ei
jutusta väikekodanlikku moraali taastootvas laadis elukirjeldust,
seda eriti Mapplethorpe'i puhul, kes ühel perioodil avastab, et
peale Smithi tahaks ta ka meestega koos olla ning seejärel osutas
mõnel korral rahahädas
intiimteenustki (eks seda tegid siin
raamatus mõned teisedki mehed, kas siis raha või narkootikumi
pärast – kellegi mõte oligi, et kui raha eest mehega magada, siis
see pole homoseksuaalsus). Aga noh, kõik need seiklused viisid mehe
ühtlasi sügavamale S&M maailma, mis omakorda aitas hiljem
Mapplethorpe'i loomeideid ellu viia. Eks omakorda olid kaasaegsed
hämmeldunud, et Smith niisamuti ei tarvitanud narkootikume või
omasoolisi.
On muidugi hämmastav, et kaks inimest
saavad sedavõrd lähedasteks, eluaegseteks sõpradeks, üksteise
suurimateks kriitikuteks ja muusadeks (seda siis ühtlasi oma
järgmiste armsamate kõrval jne). Selline lähedus teeb siiralt
kadedaks – kuigi jah, et tegemist autobiograafilise romaaniga, siis
mis on see kõige õigem tõde ja õigus jne; kas, millest ja kuidas
autor oma lugejatele kirjutab. Smithil on olnule üsna paatoslik või
ülev vaade, muidugi, lähedasest lahkunust kirjutamine ei saagi
“lihtne” olla.
New York kui tollane loomeinimeste ja
vähemuste suur sulatuskatel on takkajärgi vaates paheliselt
romantiline, kõik see õhtune tänavaelu ja Warholi kultus ja
Chelsea hotell ja mis kõik veel. Ja need unustamatud või unustatud
kuulsused, kellega Smith ja Mapplethorpe mitmesugustes olukordades
kokku puutuvad. Veidrused, narkootikumid ja muusika. Seniks kuni
võimalust või elu. Eks kui kunagi peaks ise vanaks elama, oleks
endalgi põnev lugeda oma põlvkonna noorusaja rähklemistest ja
tollastest eksperimenteerimistest. Või whatever.
“Ma armastasin seda kohta, selle kulunud elegantsi ning ajalugu, millest ta niivõrd kinni hoidis. Levisid kuuldused, et Chelsea keldris, mis oli sageli vee alla mattunud, kõdunesid Oscar Wilde'i aluspüksid. Siin veetis luule ja alkoholi seltsis oma viimased tunnid Dylan Thomas. Thomas Wolfe kündis läbi sadu käsikirjalehti, mis lõpuks moodustasid romaani “Koju naasmist pole” (“You Can't Go Home Again”). Bob Dylan kirjutas meie korrusel loo “Sad-Eyed Lady of the Lowlands” ja amfetamiiniuimas Edie Sedgwick pani väidetavalt oma toa põlema, kui küünlavalgel endale pakse võltsripsmeid külge liimis.
Nii paljud inimesed olid selle viktoriaanliku nukumaja tubades kirjutanud, arutanud ja raputada saanud. Nii paljud kleidid on neil kulunud marmortreppidel liuelnud. Nii paljud läbikäigul olnud hinged on siin suuri ideid mõtelnud, oma jälje jätnud ja alla andnud. Vaikselt korruselt korrusele silgates nuuskisin välja nende vaime, igatsedes kohtuda piipu popsutavate Tõukude rongkäiguga, mis oli juba ammu mööda läinud.” (lk 126)
kohustuslikult vabatahtlik kirjandus
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar