Esmaavaldatud on
raamat 1962. aastal ja juba 1964. aastal
on vändatud sellest ka samanimeline film (Suna no onna ehk Woman in the Dunes).
Minu jaoks on Abe
selline kergelt muhe kirjanik, kuigi, ma saan aru, et Luitenaist on tegelikult
ikka pigem painajalikus võtmes loetud (ka mustvalget filmi saadab pinev ja
kurjakuulutav helitaust), mis sisu arvestades on kahtlemata muidugi kohane. Aga
minu jaoks on tema tegelased piisavalt üldistatud, karikatuursed, et nende
üdini inimnatuuriomast ja suurepäraselt edasiantud käitumist vaadates endamisi
muheleda, et selline see inimene ju ongi.
Niki Junpei on
elukutselt ametnik, kes vabal ajal harrastab entomoloogiat. Ühel saatuslikul
nädalavahetusel otsustab ta siirduda otsima seninägemata variatsioone teatavat
liiki kärbestest, keda usub kaardi pealt välja peidetud luidetelt leiduvat,
sest ka liivast on ta endamisi palju mõelnud, seda uurinud ja tal on oma
teooriad selle olemuse kohta ning usk, et just selles igimuutlikus keskkonnas
võiks leiduda omapäraste kohastumustega liike.
Midagi omapärast
ta neist luidetest kahtlemata leiabki, ent mitte uut putukaliiki vaid hoopis
isevärki eluviisi – paistab, et liiv on hoopis kohalike külaelanike
kohastumisvõime proovile pannud ja sellest on koorunud üks isevärki
eksisteerimise viis labida ja kottide abil. Nobedaltloetavast ja
psühholoogiliselt läbimõeldud, ent mitte elu eest inimhinge sisemisi peensusi
lahkavas loos on mõnusalt kokku põimitud ohtralt küsimusi ja paralleele.
Luiteküla, kus
suurest kodukohaarmastusest on jõutud esmapilgul absurdse elukorralduseni, kus
pool külast elab majades, mille luide on ammugi alla neelanud, ent mis püsivad
vaid nende elanike igaöise kaevetöö tulemusena, kus maja ümber ja peale kogunev
liiv järjepidevalt kokku kogutakse ja ühistu poolt minema vinnatakse samas kui
luide maja ümber aina kasvab ning maja aina sügavamasse auku jääb. Sellist iga
hinna eest hukule määratud kodu külge klammerdumist võiks võrrelda iga hinna
eest vana eluviisi ja traditsiooniliste väärtuste külge klammerdumisega ajal,
mil sõjajärgne Jaapan juba täie hooga hoopis teistsuguse ühiskonnana edasi
areneb. Noored ei taha arusaadavatel põhjustel külla jääda ja nõnda katsutakse
puudujääki täita juhuslike võõrastega.
Külatagustel
luidetel ekslemisega hiljapeale jäänud Niki Junpei juhatatakse abivalmis
vanamehe poolt kohalikku kodusse öömajale. Omal vabal tahtel ronib ta köisredelist
alla ühte augus asetsevasse majja ning sellega ongi ta iseenese teadmata küla
poolt alla neelatud ja paika pandud. Niki võib karjuda hääle kähedaks väites,
et erinevalt koerast ei saa teda, kui inimest niisama lihtsalt ketti panna. Et
ta on ühiskonna liige (filmis loetleb Niki tegelane alguses luidetel uitamisest
puhkepausi pidades ette aukartustäratavalt pika rodu erinevatest tõenditest ja
tunnistustest, mida üks ontlik ühiskonnaliige oma eksistentsi erinevate tahkude
tõestamiseks omama peab), et tal on töökoht ja identiteet, et see on kuritegu
ja et teda tullakse kindlasti otsima. Küla aga vaikib. Sest nemad teavad
paremini – bürokraatlik identiteet on vaid fiktsioon, see lendab laiali nagu
liiv tuules kohe, kui taustsüsteem ära võtta. Ent füüsikaseadused ja bioloogia
jäävad ning ega inimene siis koerastki nii palju enam ei erine, haukugu ta ise
mis tahab ...
Ka liiv ei hooli
sellest, millised peened ja rafineeritud teooriad Nikil tema olemuse kohta on. Liiv
lihtsalt ON ja inimesel oleks targem õppust võtta ja näib, et harimatud
kohalikud on päris taiplikud õppurid.
Lõpuks võib
tõdeda, et jah, kus iganes ja mis põhjustel me ka ei viibiks ja ei elaks, see,
mis meid ümbritseb ja see mida me igapäevaselt teeme muudab ja kujundab inimest
tema tahtest ja igasugustest inimese väljamõeldud reeglitest hoolimata. Raamatu
alguses on lause „Mis lusti oleks põgenemisest, kui puuduks kartus, et sind
karistatakse,“ mida ma ei suutnudki lõpuni lahti mõtestada. Ehk on see omamoodi
kompliment külaelanike suurepärasele, loodusjõulikult ükskõiksele ja
vääramatule „kasvatustööle“ – Niki põgenemiskatsetesse suhtutakse nagu leebe
vanem suhtub mudilase katsetesse keelatud asju puutuda. Mitte keegi ei karista
teda otseselt, ent kui tööd ei tee, ei tule vett. Kui sa põgened, siis püütakse
sind lihtsalt pea sõbraliku iseenesestmõistetavusega kinni ja pannakse tagasi,
kus on sinu koht.
Film järgib
raamatut üsnagi täpselt, tegemist on vana ja mustvalge (1964) teosega, mis
tänapäevasele vaatajale jätab tänu tolleaegsele kaadrite staatilisusele ja
heliefektidele mulje pigem telelavastusest kui kinolinastusest, kuid ei ole
sellegipoolest kaotanud vaadatavust või esteetilise nauditavuse aspekti.
Vahekaadrid liivast on lummavad ning eriti just Luitenaise näitlejatöö muljetavaldavalt
loomutruu. Filmiti seda päris liivaluidetel Kyuushuu saare läänerannikul.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar