Sündmuspaigaks on siis üks Grathelia nimeline planeet, kusagil kaugel kaugel kosmoses ja ajas. Inimasustus planeedil on vaid mõned sajad aastad vana, kuid et selle on aluse pannud mitu erinevat laeva, milledes nende märksa pikema teekonna jooksul on jõudnud suletud süsteemides areneda erinevad kultuurid, siis on ka planeedi ühine asustamine ning uuesti ühtseks tsivilisatsiooniks sulandumine olnud mõnevõrra väljakutserikas.
Noh, kõik see kõlab päris kena isutekitajana teadusulme austajale, lisada juurde veel suuresti alles tundmatu loodusega planeedi saladuste avastamise võimalus ning nagu olekski juba materjal koos, aga tegelikult on see raamat siiski ikkagi noortekas. Lugu sellest, kuidas peategelanna 16-aastane Sara ja, minu meelest siiski pisut vähem kesksel kohal, kuigi mahuliselt eraldi looga teise minategelasena samuti peategelane, Trev omapäi ja oma peredest lahus alustavad planeedi erinevatest punktidest teekonda, et siis – ma arvan, et siinkohal ei ole küll eriline sisu reetmine seda välja öelda – lõpuks kokku saada. Natuke kooliolmet, omapäi hakkama saamine, mure perekondade pärast, päritoluküsimused ja teineteiseleidmine on üsnagi klassikaline noortekavärk.
Kui nüüd tundus,
et sellest kõigest juba piisab, et lugu kokku saada, siis on jäänud veel
mainimata, et tegelikult on tegu ikkagi katastroofilooga, sellise väga
päevakajaliselt ja värskelt mõjuva katastroofilooga sealjuures, ning just
nimelt läheneva katastroofi ärevus on täpselt see, millega raamat algab. On
koduloo tund ja kätte on jõudnud hetk, mil väljasaadetud lõhkekeha peaks
hävitama planeedile läheneva asteroidi. Terve planeed inimesed on asteroidi märkamise
ning tolle kursi väljaarvutamise hetkest peale elanud läheneva ohu ärevuses
ning valmistutud on kriisivarude ja varjumiskohtade osas. Samuti peaks just
algama plaaniline distantsõppe nädal ning samuti on planeedil parajasti mürgist
ainet eritavate taimede õitseaeg, mis tähendab vajadust kindlas
kellaajavahemikus hermeetilises puhta õhuga ruumis viibimise või hapnikuga
kaitsemaskide järele. No kas ei kõla mitte paljutki sellest nii olevikust kui
lähiminevikust üsnagi tuttavlikult?
Edasi järgnebki üks neist „mis siis kui“ stsenaariumitest, millest me vähemalt
meie kandis oleme siiamaani pääsenud, aga Grathelia elanikud peavad korraga
hakkama maadlema nii energiakriisi, sidekanalite, toiduvarude, kaitsemaskida, isikliku
turvalisuse ning massilise surma ja hävinguga ajal, mil tavapärane maailmakord
häiritud saab.
Seega võib öelda, üks asju, mida selles raamatus kindlasti nautisin, oli erinevate
elementide rohkus – ulmest ja maailmaloomest ja noortekateemadest kuni vägagi
päevakajaliste katastroofiteemadeni. Kuid kõige olulisem selle juures on see,
kuidas kõik need erinevad aspektid üheks sujuvaks ja läbipõimitud ning üksteist
toetavaks tervikuks on kirjutatud. Katastroofiteemad on Grathelia oludes
täpselt parasjagu distantseeritud ja nihkes, et neid vabalt läbi mängida, ilma,
et peaks hakkama realistlikult sünget tulevikku ennustama või
alternatiivajalugu kirjutama jne, samas on maailmaloome saanud samuti täie
tähelepanu ning on täpselt samapalju väärtus iseeneses. Õigupoolest on tekitab
see maailmaloomeline pool hoopis täiesti õigustatud ootuse, et raamatule peaks
ilmuma järg – kui mitte samade tegelastega, siis samas maailmas kindlasti. On
ju planeedi kohaliku elustikuga seotud müsteeriumid tõstatatud, ent ilma mingisuguse
erilise lahenduseta (kuigi, esialgu tundub vähemalt see osa piisavalt tüüpilise
maiguga, et selle võib ka kohustuslikuks taustaelemendiks lugeda ilma, et
eraldi uurimist ja lahendust vajaks); ning samuti antakse üksjagu detailseid
üksikasju, mis vastasel juhul kuidagi lihtsalt ripakile jääks… Lisaks peab
mainima veel, et planeedi ajaloo esitamine õpilaste lühiesseedena oli väga
hästi õnnestunud lüke – ühest küljest loomulik jaotus parajateks
infoportsudeks, teisalt võimalus erinevatel teemadel läbi noorte tegelaste
mõtiskleda, kolmandaks väga hea vahend katastroofijärgses maailmas, kus muidu
pelgalt nimedeks jäänud taustategelased, kellest paljud ei pruukinud elusana
raamatu lõppu jõuda, omandasid järsku kohalolu ja terviklikkuse, andes lisadimensiooni
toimunud hävingule.
„Grathelia“
muidugi ei olegi ainus sellesse maailma paigutatud tekst – autori eessõnast
saab teada, et tegelikult sai see maailm alguse hoopis 2022. aasta Reaktori
novembrinubrisse kirjutatud jutust, mis raamatu lugeja jaoks töötab nüüd
justkui omamoodi lisapeatükina ja on samuti täiesti loomulikus kooskõlas ning
seotuses raamatu sündmustikuga – astuvad ju sealgi peategelased korraks läbi
raamatukogu varemetest, mille korrastamisega lühijutus ametis ollakse. Ahjaa,
siinkohal võiks välja tulla ka ühe kriitikanoodiga – lühijutus nimelt
virnastatakse päästetud ilukirjandust temaadiliselt selle järgi, mis laadi
praktikas rakendavat infot need sisaldavad, sest ka ilukirjandusest võib leida
kasulikke praktilisi teadmisi. Ning selles valguses oleks olnud lihtsalt
imeline, kui kogu selle suure õunte moosistamise ja konserveerimise peale, mida
tehakse ohtralt nii lühiloos kui raamatus (elagu maamajad, õunaaiad ning traditsioonilised
peenramaad, eksole), oleks edasi antud ühtlasi ka detailne õpetlik ja töötav õunamoosi
retsept. Ja/või kaminas improviseeritud ahjuga kuklite valmistamise juhised. No
need asjad peaaegu olid, aga siinkohal oleks tõeline käsiraamatulik detailsus olnud
suureks boonuseks. Noh, okei, lõkke peal putru keedeti, kuigi ma ei tea millest
võiks Eesti tingimustes kuhugi võsasse ööbima sattunu üldse saada putru keeta,
viljateradest sügisel?
Nojah, see selleks.
LISATUD: Läks täiesti meelest mainida, et on vahelduseks jälle väga tore, kui raamatus on illustratsioonid sees. Ja esikaas ja köide üldiselt on ka sümpaatsed.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar