22 november, 2012

Arkadi & Boriss Strugatski – Hääbuv linn (2012)

Õigupoolest on mu senine tutvus Strugatskite loomega õige napp ja pealiskaudne, sest ei jaga just selle tekstimasina loovat veregruppi ning käesoleva postituse infosisaldus uuest tõlkest on tõepoolest nullilähedane või midagi hullemat. Aga õnneks saab alati viidata postituse lõpus teistele lugemistele – kus tõepoolest kirjutatakse palju ja mahlakalt ja nii, nagu asjad olla võivad. Nii, nagu teie arvate.

Tegemist siis sellise raamatuga, mida peaks teist korda lugema, et kogetut kuidagi laiemalt süstematiseerida (kindlasti!) ja rohkem kaasa mõtelda (unistada tuleb!), esimene lugemine on kui aknast kivi vaatlemine (aga ehk tegemist strugatskiharjumatusega?), alles takkajärgi nüüd mõtlen, et pidanuks sellele või tollele rohkem tähelepanu pöörama. Tõlkija märkused on üsna suunavad ja tõlgendavad (nt lk 342 – Andreist ei saa õiget kommunisti), ent samas tõepoolest hea abimaterjal (sellele vaieldakse vastu siin; mõne mõiste teadmiseks peaks küll piisama põhiharidusest), kõiksugu vene kultuuri allhoovuseid ise küll välja ei nokiks.

On Eksperiment (kuskil?), kuhu satuvad inimesed vabal soovil 20. sajandi eri aegadest (hingede ränd?). On ühiskond või midagi sellist, kus inimesed teevad üht tööd, seejärel loositakse järgmise töö peale jne – et järjepidevust ei tekiks. Nii on Andrei prügivedaja, uurija, toimetaja, nõunik (ja raamatu lõpus juba maauurija). On natse ja jänkisid, on pilud ja venkud; kõik saavad suheldud ja oma seniseid kogemusi jagatud – aga “Eksperiment on Eksperiment”, inimesed kui vabakäiguvangid kuskil tehisilmas, ning muidugi tekivad häirivad küsimused. Teadagi – kui suur on vangilaager, milles on asja mõte, milleks selline tehislik, kunstlik ühiskond. Inimesed kukuvad mässama, aga miks? Sest kästakse? Pööblil on nii kombeks? Milleks selline katsetamine? Põhimõtteliselt on teksti puhul tegemist psühhedeeliaga (paavianid!), sellised elavad dialoogid ja väga libisev sisu, muuhulgas Andrei ilmade vahel: visiit Punasesse Hoonesse või kõrbekõne skulptuuridele, ohjaa. Ja mis on küll see, mida nimetatakse Eksperimendiks. Izja on vägev (kuhu Tumm kadus?).

Huvitav, kas on olemas miski eesti ulme äratuntav mentaliteet (mõnelgi puhul saab rääkida, et sel autoril eeskujuks / inspiratsiooniks vene või nõukogude autorid vms), kas peale estronautide või koulude on midagi omapärast.

“Järsaku äärel tundis iga inimene end kummaliselt. Pealegi tekkis siin ilmselt kõigil, kes maailma siit vaatasid, tunne, et see jaguneb kaheks võrdseks pooleks. Läänekaares lõputu siniroheline tühjus – mitte meri, ega isegi mitte taevas, – vaid just nimelt sinirohelist tooni tühjus. Siniheleroheline Eimiski. Idas – hoomamatu, otse üles kõrguv kollane massiiv kitsukese astanguga, millel asus Linn. Kollane Sein. Absoluutne Kollane Massiiv.
Lõputu Tühjus läänes ja Lõputu Sein idas. Polnud vähimatki lootust neid kahte lõputust mõista. Võis vaid harjuda. Need, kes ei suutnud või ei osanud harjuda, katsusid järsaku serval mitte käia ja seetõttu võis siin harva kedagi kohata. Praegu käisid siin veel vast ainult armunud paarikesed, ja needki enamasti öösiti. Öösiti kumas kuristikust nõrka rohekat valgust, nagu kõduneks miski seal sügavikus juba sajandeid. Selles helenduses paistis järsaku karvane serv hästi, rohi oli siin kõikjal hämmastavalt lopsakas ja pehme...” (lk 204) 
“Võta või müüdid! See on ju teada asi, et lollpead on maailmas masendavas ülekaalus. Aga see tähendab, et igale vähegi huvitavamale sündmusele oli suure tõenäosusega tunnistajaks mõni turakas. Ergo: müüt on tegeliku sündmuse kirjeldus idioodi vaatepunktist ja poeedi töötluses. Kuidas kõlab, ah?” (lk 338)

Kommentaare ei ole: