Trubetsky on võtnud
ette eesti ulmefännide pühateksti ja seda edasi arendanud endale
soodsas suunas. Mis paneb padufännil kindlasti silmad tõrva sülgama
ja juukseid hooti välja langema, aga noh, selline see elu on
põhjapoolkeral. Töö tulemuseks on viiekümnendate laadis üsna
naiivne retroulme, mida on siis tembitud Trubetsky mõttelaadiga.
Aga jah, lugu siis
selline – tulnukad saavad akumulaatorit kasutades hotellist
põgenema, kuid helikopteri abil püüavad gängsterid nad kinni,
ning tulnukad tõmmatakse helikopterisse, mis kukub peagi järve. Ja
siin lõpeb Strugatskite kopeerimine ja algab Trubetsky edasiarendus
– järvepõhjas asub kosmoselaev, kus muuhulgas tegutsevad
Trubetsky & co varasemast loomest tuttavad punk-karakterid
Kaaren, Võlur, Potapov jt. Kena taaskohtumine.
Glebskyst ja
teistest hotellikülastajatest moodustub omakorda ulmelembe
sõpruskond, kuhu lisanduvad mitmed vähem või rohkem kummalised
tegelinskid, kes siis üheskoos või eraldi kihutavad erinevate
sõiduriistadega millegi salapärase eesmärgi nimel (tegevus
tegevuse pärast? Tulemusest on olulisem protsess?) mööda Euroopat,
Itaaliast Soomeni. Valitseb rahulikult elev anarhiameeleolu, mida
vaid vahel segavad Tšempioni käsilased. Raamatu tegevustik on
kergesti piiritletav – 28.02-4.04. 1979; võrreldes näiteks
Strugatskite romaani epiloogiga, kus vaadatakse tagasi paarkümne
aasta jooksul toimunud sündmustele peale hotelli intsidenti.
Miks see originaali
epiloog on oluline meeles pidamiseks – sealt võtab Trubetsky
vajalikke tegevuskilde ja tähelepanekuid, mida siis oma tekstis
pisut teises kontekstis uuesti esitab, vahel nii tekitades
absurdihuumorit või lihtsat janti. Ja mitte ainult epiloogist ei
võeta täht-tähelisi tsitaate (hea küll, see on julge ja
kontrollimata väide), niisamuti laenatakse Strugatskite romaanist
kirjeldusi jms, mida siis Trubetsky mugandab oma tekstiloome tarbeks.
““Muide, kas te Luarviku purunenud energiajaama leidsite üles?” küsis Glebsky.
“Me ronisime mitu korda Pudelikaela kaljudele, püüdes avastada hävinud jõujaama jälgi,” jutustas Simon, “Leida ei õnnestunud aga midagi. Ühel mäkketõusul olevat mina kuuldatavasti hukkunud!?” Simon laiutas käsi ja tegi suured silmad.” (lk 79)
Trubetsky tegelased
pole just hingestatud tegelased, nad on pigem kui esinejad, kel on
mingi poos ja paatos, millega pöörduda maailma ja teineteise poole;
nad on anarhiahõngulised auväärsed seiklejad, rockerite
hingesugulased. Üsna ühtne tüüp. Iseenesest on Trubetsky & co
vanade kangelaste teksti lisamine üsna tarbetu, nad jäävad
raamatus päris marginaalseks, see on pigem autoripoolne poosetamine
või ka võõraste sulgedega ehtimine. Kui originaal on üsna
kammerlik lugu, siis Trubetsky teoses muudkui kihutatakse autode või
kosmoselaevaga ringi, või mis veel pühadustteotavam – Glebsky
saab näitsikutelt mitmel korral keppi. Ent raamat pole vaid jant
Strugatski ja Trubetsky ainetel, lõpus on korraga pikk kirjeldus
külaskäigust planeedile Orion ning tolle ideaalilähedasest
ühiskonnast ja selle toimimisest (lk 165-194). Eks vahel tekib
küsimus, kui tõsiselt autor selliseid mõtteid esitab.
““Cosentia, sa mainisid äsja ühiskonda. Kas sa saaksid mulle öelda, milline on täiuslik ühiskond?”
“Saan küll. Ideaalne ühiskond on vaba harmoonia või harmooniline vabadus. See on võimuvaba vabadest olendistest koosnev ühiskond, kus ei ole kohustuslikku ühiskondlikku organisatsiooni, ei ole riiki, ei ole valitsust, ei ole üleüldse ühe olendi sunduslikku võimu teise olendi üle. Ideaalne ühiskond on see, kus mõistusega olendil ei ole põhjust ega soovi laimata, rõõvida või tappa ning oletatavaid ebatõenäolisi kuritegusid karistatakse ühiskonnaliikmete endi poolt.”” (lk 175)
Nojah, eks vähe
segane mulje sellest projektist jääb, on janti ja tõsimeelset
fantaseerimist. Eks seda kõike võinuks teha ka vähe kompaktsemalt
või siis leegitsevama loomepalanguga. Aga jah, Strugatskite fännid
krigistavad niiehknaa hambaid, ja Trubetsky, tema hõõrub käsi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar