Möh. Millegipärast
olin mõistnud, et tegemist on triloogiaga ja nüüd kolmanda raamatu
edenedes üha imestasin, et kuidas küll autor lõpuks tegevusliine
kokku seob, ja mis imenipiga suurem osa pingeid maandatud saab. Sest
noh, toimumas on ometigi Suured Asjad. Ja siis tuleb viimaks
käesoleva raamatu finaal... mis nagu annaks lahenduse ühele
enamikke tegelasi ärritavale probleemile (kindlasti pole seegi antud
küsimuses lõpplahenduseks), aga mis saab siis peaprobleemist ehk
siis need iidsed jamad deemonitega? Deemonite kuninganna on ometi
munemas? Ei, megavõitlus inimkonna vabaduse eest peab jätkuma!
Viimase maapõuest imetud maagiapiisani! Või midagi sellist.
(Kuigi tõepoolest,
kui triloogia lõppekski nii, siis oleks niivõrd ebatraditsiooniline
lõpetamatus igati värskendav kogemus ulmekirjanduse vallas.)
(Huvitav, kas tegemist on nö postapokalüptilise maailmaga – vahel
mainitakse vana maailma (ehk siis aega enne esimest Päästjat), mil
oleks ehk pidanud olema hoopiski deemonivaba maailm.) (Ent jah, võin
vääralt mäletada.)
Et siis jah, Arlen
ja Jardir, Jardir ja Arlen, kumb on see õigem mees inimkonna
deemonite ahelatest vabastamiseks (on küll hetki, mil soovinuks
Päästjaks hoopis kolmandat tegelast – kuid kes teab, kui
raamatusari teosammul edasi veereb, siis ehk jõuaks seda
Päästjavärki ümber mängida, võimalusi oleks). Ning tõepoolest,
kumbki mees omandab enneolematud võimed deemonitega tegelemiseks,
nad hakkavad ise maa-alust maagiat ammutama (Arlen saab kohe päris
radikaalseks neis asjus – sutsti siin ja sutsti seal, ei iial ette
tea). Jardir leiab, et tema peab olema The Päästja (seda siis kalli
kaasa Inevera aastakümneid kestnud mahitusel), keda pikisilmi
oodatud. Arlen ei taha Das Päästja olla – tähtis on inimeste
ühtsus, mitte üks ettekuulutatud kangelane! Meie kõik oleme
päästjad!
Ma nüüd tõesti
ei mäleta, kas eelmistes raamatutes oli Krasia kaunil hallil
kardinalil Ineveral omaette tegevusliini, igatahes nüüd saab ta
tegemisi jälgida plikapõlvest kuni Maailma Tähtsaimaks Naiseks
moodustumiseni. Mis siis omakorda seletab seda, miks Jardir on teinud
igasuguseid otsuseid (nagu Arleni reetmine) jne jne. Eks see ühelt
poolt ärata muidugi sümpaatiat Inevera vastu, nähes ta kogetud
raskusi, millega kasvades on kokku puutunud. Ja see andunud
võimuvõitlus Jardiri nimel – kuni korraga Jardiri niuded ihkavad
seda häbematut kahvanägu.
“Ahmann uskus ehk tõsimeeli, et üritab maailma päästa, kuid seda sihti püüeldes oli ta halastamatu ja otsustanud, et Leesha – või vähemalt Leesha jalgevahe – on tema värav põhjamaale. Ta mõrvab igaühe, kes proovib Leeshat puudutada.” (lk 401)
Üldise
kangelaslikkuse juures on romaanil kaks tahku, mis vahel silma
torkavad ning erinevaid emotsioone lansseerivad. Näiteks see, et
tegemist justkui fantasy-lembekaga, tegelased on nüüd täisealised
ja kõiksugu rõõmud ja mured hingesuhetega, ning muidugi
järglastevärgid. Arleni ja Renna lemblemine läheb üsna läägeks,
ja ega teistegi tegelaste puhul see suurt parem ole (nojah, võibolla
viimaste kuude Abercrombie, Martini ja Tänavi lugemised on
võõrutanud nunnust armastusest). Teine tahk on muidugi usuküsimus,
mis on autori poolt eriti lõunalaste asjus luubi all, ja eks see
uskude vastuolu meenuta mõneti islami-kristluse probleeme
(vallutatud Rizon kui omaaegne mauride vallatav Hispaania jne). Autor
pole niivõrd põhjalaste usu eestkõneleja kui lõunalaste usu
ebakohtadele osutaja. Natuke üllataval kombel on üpris aktuaalne
homoseksuaalsus, aga seda ennekõike lõunalaste juures – kuna noh,
nad on sellised usunormide poolt allasurutud, meeste-naiste
suhtlemine on vaevaline ja see muidugi ei mõju üleüldse heasti
ühiskonnale.
““Kes valitseb patjade vahel mehe niuete üle, valitseb ka meest,” ütles dama'ting, “ja pealegi võite nõnda endale naudingu tagada. Enamik mehi teab hädavaevu, kuhu see asi pista, ja kui neile vabadus jätta, kargavad nad teid nagu lihtlabased koerad.”” (lk 154)
“Seaõgijast khaffit on käpardlik väljend, sa lollpea, mõtles Abban. Khaffit tähendaski “seaõgijat”, sest Evejah keelas sealiha söömise ja vaestele khaffit'itele oli muu liha harva taskukohane. Muiet maha surudes värahtas Abbani huul märkamatult. Siin saalis polnud kellelgi aimu, millest nad olid ilma jäetud. Siga oli võrratu loom, keda keelati inimestele lihtsalt sellepärast, et Kaji poolvend oli kolm tuhat aastat tagasi kostitanud Päästjat mürgitatud põrsaga. Kaji kuulus jõud ei alistunud surmale, aga ta oli – tõenäoliselt pahurusest, kuna veetis mitu tundi kemmergus – sea ebapuhtaks kuulutanud, keelates lugematutele narride põlvkondadele seda maitsvat magusat liha.” (lk 600)
Peale Martini
lugemist mõjub Bretti kirjutatu üsna traditsioonilise fantasyna –
jah, on kangelaslikud mehed ja naised, kes püüdlevad mingite
ülevate eesmärkide poole, neil on mitmekesised sõbrad ja
kõikvõimalikud vaenlased ning peategelaste on vahel on mitmed
vastuolud, mis ähvardavad haprat helget tulevikku lörri keerata.
Aga noh, lõpuks ikka susserdatakse midagi positiivset. Ühesõnaga,
Bretti lugemine ei paku midagi uut fantasykogemusse (noh, kui see
homoseksuaalsete suhete mingil määral aktsepteerimine välja
jätta). Valitseb selline meeleolu, et millalgi saabub ikka
positiivne lahendus ja peategelaste heaolu just erilist muret ei
tekita (noh, käesolev raamat lõppeb küll cliffhangeriga, aga ma
millegipärast ei usu, et see radikaalselt muudab Bretti loodud
maailma korda – nagu nt Starkide isa-poja või Tywin Lannisteri
hukk). Eks romaan ole paras tellis ja vahel tekib lugemisel probleeme
fookuse hoidmisega (no tõepoolest, kõik need Arleni-Renna
lemblemised või Inevera lõputud kasvuaastad), abiks oleks niisamuti
eelmiste osade peajoonte mäletamine. Eks näeb siis, kuhu autor
“Deemonite triloogiaga” edasi läheb.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar