Raamatul on hingesugulust Indrek
Koffi saja rahva lugudega – ainult et Koffi loovõimaluste risoomi asemel on
siin justkui tihendatud lõige narratiivivõimalustest. Seal, kus Koffi
säutsudele võiks ideaalis mida iganes peale ehitada, esitab Oreškin üsna kindla
ülesehitusega lühijuttude stsenaariume. Kus siis peategelaseks raamatu autori
nimeline isik, kes iga teksti puhul elab läbi mitmeid ja mitmeid
tulevikuvõimalusi.
Eks selle raamatu pluss ja miinus
ole see, et arvatavalt oleks mõnigi isiklikum seik selgem, kui oleks rohkem
tuttav Oreškini tegemistega. Noh, minul seda õnne või õnnetust pole, seega saan
tekstidele üsna neutraalselt läheneda.
Raamatus on niisiis kümneid
tulevikustsenaariume sellest, kuidas minategelane kujutleb vananemist
erinevates tulevikes – kindlasti on tegu siin tegu ulmeraamatuga, kuivõrd käsitletavad
võimalused kuuluvad üsna selgelt teadusliku fantastika valda (jajah, kõvaulme
austajad krimpsutavad küll sellise kergemeelsuse peale põlglikult nina). Nii on
siin kõiksugu avatare ja nanovärke ja krüogeenunesid ja võõraid planeete ja
inimese digitaliseerimist jne. Tekstid käsitlevad aega mõnekümne aasta ja mõne
tuhande aasta kaugele jäävast tulevikust.
Stampsituatsioon on siis selline,
et peategelane satub juhuse või uudishimu tõttu olukorda, kus tal läheb midagi
väga edukalt (jajah, Voronja galerii kui hüppelaud laia maailma) või ta saab
proovid mõnd eriti uuenduslikku teaduslikku läbimurret (nagu eelmises lõigus
mainitud võimalused), mille tulemusena toimub siis ta vananemine hoopis meile
võõras keskkonnas ja tingimustel. Mis ei tähenda, et minategelane kaotaks või
muutuks isiksusega – ei, ikka selline sõbralik seiklushimuline boheemlane, nö
vanakoolimees. Muidugi, kõik lood pole üdini positiivsed (või no mõne
vaatenurga järgi võltspositiivsed) ja mõnigi tekst on oodatult düstoopiline,
aga kõlama jääb pigem siiski selline … hurraa-optimism.
Eks arvatavast selline mänguline
lähenemine läheb pigem peale tavakirjanduse kui teadusliku fantastika
lugejatele – nagu eelnevalt mainitud, neile on see vast liialt kergemeelne
tuleviku lahkamine ja üldse ebatraditsiooniline. Raamatut kaunistavad Marge
Nelki illustratsioonid, mis on võrdlemisi kongeniaalsed autori hoiakutega – mis
siis omakorda annaks võimaluse mõelda, et lisaks Koffile on Oreškini maailmal
ühisjooni Heinsaare loomega.
„Kõik sai alguse Trumpi presidentuuri aastatel. Paljud, kes ei suutnud olukorraga leppida, otsisid väljapääsu – oli neid, kes lahkusid riigist, aga oli ka neid, kes soovisid hoopis põgeneda planeedilt. Soovidel on kombeks täituda ning lahendus tuli lähemalt, kui oleksime osanud arvata. Nagu tellitult pakkus üks teaduskeskus võimaluse end sügavkülmutada, mida paljud ka kasutasid, lootuses parematel aegadel ärgata. See õnnestuski ja kummalisel kombel tõi just krüogeenika areng meie planeedile pika, kauaoodatud rahuperioodi. Omavahel sõjajajalal olevad löökrühmad magasid nüüd kordamööda ning suuremad konfliktid said nõnda juba eos ära hoitud. Ajapikku kujunesid välja koolkonnad ja teaduskeskused, kes suutsid suuremate ja vahel ka väiksemate huvigruppide magamajäämist ette planeerida, et siis need vabatahtlikule või vahel ka sundmagamisele suunata.
Krüogeeniliste protsesside juhtimine muutus aina keerulisemaks, pidevalt analüüsiti tohutul hulgal statistilisi andmebaase, inimrühmade käitumistrende, emotsioonide eskaleerumist sotsiaalmeedias, emotsioonide levimist pärast sügavkülmutamist ja palju muudki, mida esmapilgul polnudki ehk võimalik konfliktiteooriatega seostada. Unekeskustes leidsid tegevust planeedi helgemad pead, seal maksti ulmelisi töötasusid ja see kõik vääris küünlaid. Pikemat rahuaega polnud meie planeet varem kohanud.“ („Kui ma vananen tuhandete aastate pärast, magades“, lk 173-175)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar