Mäletan,
et Philip K. Dicki suhtes on mul ikka teatav sümpaatia olnud, kuigi
olen suutnud kõigi loetud raamatute detailid sama osavalt ära
unustada. Mis kõige kauemaks meelde jääb on aga mingisugune üldine
atmosfäär või tunnetus, nõndaks siis mäletan ma, kuidas Mees
kõrges lossis lummas oma filosoofilis-luulelise Muutuste raamatu ja
kõrteloopimisega ning samas ka resigneerunud esteetikaihalusega
kunstikogumise raames, olgugi, et tagantjärele see ümberpööratud ida-lääs teljel domineerimine ka üksjagu orientalistlikult eksotiseeriva maiguga oli.
Aga, Palmer Eldritchist pidin rääkima ju ometi! (Olgu veel öeldud, et
tahtsin öelda, et The Divine Invasion (mis peaks siis olema VALISE
triloogia teine ja paraku viimaseks jäänud raamat) jäi meelde ka
sümpaatsena ning loomulikult on võimatu unustada UBIKU ogaraid
mündiautomaate.)
Et siis Palmer Eldritchi kolm stigmat. Otse
loomulikult ei saa jälle üle ega ümber kristlikest teemadest, aga
nendeni me jõuame vähehaaval. Noh, pealkiri muidugi plartsatab hea
vihje juba ära, aga ikkagi. Esmalt on parimas Mad meni hoos New
York, ainult et kusagil kliimakatastrofaalses tulevikus, kus
globaalse soojenemise vint on 'meerikamaa temperatuurid Austraalia
tänavusuvistest veelgi kõrgemaks keeranud – päevasel ajal
välisõhus viibimine tähendab küpsenud laipa keset tänavat.
Optimismi ressursside jätkumise ja tehnika arengu osas ei tasu
siiski kaotada – konditsioneeritud elu jätkab usinalt kapitalismi
väärtuste alalhoidmist ja kosmosekolooniate rajamine on prioriteet.
Tõsi, kõik see toimub UNi mõnevõrra totalitaarse käpa all –
iga hetk võib kellele tahes saabuda värbamisteatis, üheotsapilet
Siberisse, st, Marsile ikka.
Ja seal Marsil, seal on
kapitalistliku edasipürgimistungiga juba keerulisem – on urg, kus
elada ja lõputu võitlus liiva ja kahjuritega teoreetilises katses
toimivat põllumajandust rajada. Suurt muud polegi, kui mitte välja
arvata uudne viis nukkudega mängida – Barbie ja Keni ekvivalendid
koos kõikvõimaliku nukunänniga + narko võimaldab omalaadset
kandumist vanamoodsa ameerika unelma maailma, kus planeet pole veel
kuumaks läinud ja nukurahvas saab soetatud minividinate maailmas
igaveses laupäevas aega veeta. Transis osalejad lüüakse
soopõhiselt kahte nukukehasse laiali ja nii võib seda kõike teha
kohe hulgakesi, kuid nii, et mänguilma kehasid on alati kaks.
Imepärase narko nimi võiks eestikeeli olla näiteks Co-M,
originaalis siis Can-D. Nojah, ning arvata võib siis, et kas
traktorid väljas roostetavad või mitte, sellal kui asunikud
nukkudega mängimisele keskenduvad.
Kui nii võtta, siis
võiks ju siiamaani juba päris kena kapitalismi karikatuuri kokku
saada, ka varimajandus (Can-D on illegaalne, nukumööbel on
legaalne, mõlemat pakub sama korporatsioon ja tulemuse jaoks on kah
mõlemat vaja), tänapäevasele lugejale ehk lisaks ka väike
tagasipilk 60ndate õhustikku... Aga loomulikult läheb kõik see
värk lappama, kui teisest tähesüsteemist naaseb Palmer Eldritchi
nimeline tegelane, kes toob kaasa täiesti uue narko, mis võimaldab
üheainsa silmapilguga väga pikaajalisena tunduva tripi ja sealt
edasi ei võigi enam lõpuks päris kindel olla, kas sellest tripist
üldse kunagi enam välja tullakse või ei tulda, või lähevadki
reaalsus ja illusioon päriselt sassi või hakkab hoopis päris
reaalsus nüüd nähtavale ronima või ei olegi neil kunagi vahet
olnud ja lugeja võib rahumeeli kõike tähenduslikuna võtta ... Ja
see viimane variant on iseenesest, eriti veel ulmekirjanduses, nii
mõneski mõttes väga paslik variant. Sestnoh, kuulge, kui juba
iseenesestmõistetavalt sai lepitud faktiga, et Marsil on koloonia ja
tulevikuennustamisvõime üldlevinud rääkimata superinimesi
tootvast elektriteraapiast, siis mis see natukene keemilist
tulevikkurändamist ja potentsiaalset segaduses ning uute
väljakutsete otsingul jumalust siis enam uskuda.
Kuid nagu ikka, ma arvan, et miks kõik see lõputu reaalsusega mängimine (nagu ma aru olen saanud, siis üks läbivaid teemasid Dicki romaanides ja lisaks ka midagi, millega ta ise päriselt kimpus oligi) käega looma ei pane on see, et tegelaste probleemid jäävad kõigest sõltumata ehedaks. Kuidas on siis ikkagi sellega, mis on elus oluline, mida tasub kahetseda, kas lunastus on võimalik, kas jumal on olemas, mis kummaline jõud see lojaalsus on, ning kas õige ja vale on siis olemas või ei? Noh, ja kui juba kristlikust mütoloogiast inspireeritud olla, siis vast on päris hästi, kui küsimused ühese vastuseta jäävad. Nagu Endō Shūsaku Vaikuseski või Ogalindude nimelises telesarjas või veel lugematus hulgas teostest, kus kristlase usku ja meelekindlust lõpututes sisepiinades läbi katsutakse ning see jumal aina vaikib ja vaikib või siis peab inimene lootma ja kahtlema, et kas see nüüd oli siis märk või ikkagi ei olnud ja kui oli, siis kuidas seda tõlgendada?
Seega on ehk väga allikatruu jääda vastused pigem võlgu. Olgu selle reaalsusega kuidas on, oma elu peab ikka parema äranägemise järgi elatud saama. Ja mulle meeldib, et Barney ei ole Marsil mitte suure missiooni raames, vaid pigem kulgeb suur lugu paralleelselt tema isikliku eluga paralleelis – armastus ja lojaalsus ja kahetsus ja süüme ja nii edasi. Eks neid ulmekaid, kus religioossetel teemadel maailmapäästmised ja muu trall kenasti kahtlusteta selge ja hea-halb on, eks neid ole ka ju piisavalt.
Nüüd siis on mõneks ajaks (vanem) angloameerika ulme jälle loetud. Sest, palju siis nüüd sedagi ühekorraga jaksab, teatav sümpaatia või mitte ...
Kuid nagu ikka, ma arvan, et miks kõik see lõputu reaalsusega mängimine (nagu ma aru olen saanud, siis üks läbivaid teemasid Dicki romaanides ja lisaks ka midagi, millega ta ise päriselt kimpus oligi) käega looma ei pane on see, et tegelaste probleemid jäävad kõigest sõltumata ehedaks. Kuidas on siis ikkagi sellega, mis on elus oluline, mida tasub kahetseda, kas lunastus on võimalik, kas jumal on olemas, mis kummaline jõud see lojaalsus on, ning kas õige ja vale on siis olemas või ei? Noh, ja kui juba kristlikust mütoloogiast inspireeritud olla, siis vast on päris hästi, kui küsimused ühese vastuseta jäävad. Nagu Endō Shūsaku Vaikuseski või Ogalindude nimelises telesarjas või veel lugematus hulgas teostest, kus kristlase usku ja meelekindlust lõpututes sisepiinades läbi katsutakse ning see jumal aina vaikib ja vaikib või siis peab inimene lootma ja kahtlema, et kas see nüüd oli siis märk või ikkagi ei olnud ja kui oli, siis kuidas seda tõlgendada?
Seega on ehk väga allikatruu jääda vastused pigem võlgu. Olgu selle reaalsusega kuidas on, oma elu peab ikka parema äranägemise järgi elatud saama. Ja mulle meeldib, et Barney ei ole Marsil mitte suure missiooni raames, vaid pigem kulgeb suur lugu paralleelselt tema isikliku eluga paralleelis – armastus ja lojaalsus ja kahetsus ja süüme ja nii edasi. Eks neid ulmekaid, kus religioossetel teemadel maailmapäästmised ja muu trall kenasti kahtlusteta selge ja hea-halb on, eks neid ole ka ju piisavalt.
Nüüd siis on mõneks ajaks (vanem) angloameerika ulme jälle loetud. Sest, palju siis nüüd sedagi ühekorraga jaksab, teatav sümpaatia või mitte ...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar