Kogumiku parimad on ehk nimilugu ja
“Homaarid kahele”, mis vast teravamalt seostuvad kõiksugu
inimlike suhte- ja olemisprobleemidega ning nii mõnelegi suhtejamaga
lugejale võiks need mõjuda häirivalt, teravdavasse peeglisse
vahtimisena. Näiteks nimilugu paari lahku kasvamisest – enam pole
midagi, mis tõsiselt teises erutaks, suhe on tühi ja igav ja
seetõttu lõpuks ärritav. Homaaride puhul võiks kiuslikult nalja
visata hormoonide üle, aga ei, see oleks väär. Kangro pole autor,
kes punnitaks lugudele puänti kiskuda ja seega võibki öelda, et ta
tekstid on kui kestev argipäev oma üles- ja allamägedega (tõsi
küll, eks kirjandus elatub rohkem allamägedest, millest muud ikka
suurt kirjutada on). Erandiks on ehk “Žürii” oma veidi
grotesksema ainekäsitlusega (pole ka otsest peategelast), mis on
autori kohta kuidagi sutt suvaline tekst.
“Jah, ühte ma teile ütlen: ärge eelistage öeldamatut öeldavale, ärge fännake müstilist vaikust, ärge uskuge sanctum silentium'i! Sest ma ütlen teile: kõige selle tagant võib lõpuks paista ainult – igavus, igavus! Jumala nimi, mis on öeldamatu – võib välja tulla, et see on ühtlasi jama nimi! Ma hoiatan teid, just Jama Nimeks võib öeldamatu ühel hetkel osutuda. Ah, ligimesed. Otsige endale kaaslane, kellel on keel; muidugi mitte logorröiline kaaslane – hoidku saatus teid selle eest. Aga otsige keegi, kes on reageerimisaldis, ja seda ka verbaalselt. Tingimata ka verbaalselt. Viga, viga on mõelda, et keel meid kastreerib, oi, misukene viga.” (“Dantelik auk”, lk 2)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar