13 august, 2019

Liu Cixin – Moonlight (Broken Stars, 2019)


Õige must huumor meie armsa planeedi tulevikuvõimalustest. Ühel ööl saab tänapäeva Shanghai hiigellinnas elav mees kõne tulevikust, enam kui sajand edasi meie ajast. Helistab … tema ise. Jajah, lähituleviku teadussaavutused võimaldavad elada mitmesaja aastaseks … aga ökoloogiline olukord on tume, kuivõrd kliimasoojenemise tõttu on veetase rajult tõusnud. Kliimasoojenemise põhjuseks siis meie fossiilkütuste agar kasutamine.

Noh, loomulikult üllatus missugune, et selline kõne, aga tuleviku-minal on tõsine palve, ta palub võimalust tulevikku muuta – kui vaid oleviku-mina tutvustaks avalikkusele tehnoloogia sellist võimalust, mis aitaks fossiilkütuse kasutamist asendada ja seda võimalikult kiiresti. Oleviku-mina saab meilile kirja, kus manuses vajalikud joonised – tuleviku-mina rõhutab, et muutus hakkaks juba siis, kui ta vaid e-maili avaks. Kõne lõppeb.

Kuid siis saab oleviku-mina uue kõne, sest … see „uus“ tehnoloogia on tuleviku kliima teistmoodi hulluks keeranud. Jälle uued juhised tuleviku muutmiseks.

Jälle jama.

Ja uuesti.

Ühesõnaga, autor keerab hapnikukraanid õige kinni, kliimakirjanduse asemel võiks rääkida lihtsalt apokalüpsisest. Aga esitatud on see tekst … kuidagi naljakalt – kuidas see oleviku-mina püüab ikka uurida, et mis ta elust õieti saab ja kuidas tuleviku-mina sellele vastamast keeldub; no mis tähtsust sel, kas ta enam kunagi armastust kogeb või mitte. Eksole.

Muidugi, võimalus on seegi, et ma tõlgendan seda juttu liialt tragikoomilises võtmes, võibolla autor oli igati paatoslik ja valas tuleviku pärast pisaraid … Aga hästi ei usu. Hea kiiksuga värk.

Kommentaare ei ole: