Noh, ma olin müüdud juba pelgalt faktist, et keegi on võtnud angerjast raamatu
kirjutada. „Mida kala teab“ oli juba üks põnev ja informatiivne kalaraamat, sümpaatselt
empaatilise lähenemisega ja kes ei tahaks siis veel kaladest lugeda?
„Angerjaevangeelium“
on muidugi pisut teistsuguse lähenemisega – mõlemad raamatud algavad
lapsepõlvemälestusega kalapüügist, aga kui Balcombe mälestus on seotud
empaatiaga kala kui elusolendi suhtes ja vastumeelsusega talle viga teha, aga
Svenssoni puhul kestab angerjapüük läbi paljude lapsepõlvesuvede, moodustades
olulise osa isaga koos veedetud ajast; kui käitumisteadlane Balcombe annab
koondpildi inimese teadmistest sellest, mis tunne võiks olla olla kala, siis
kultuuriajakirjanik Svensson räägib angerja kohast inimkultuuris ja
loodusteaduste ajaloos paralleelselt isikliku angerjakogemusega poja ja isa
suhete kontekstis.
Sellest
tulenevalt on ka Svenssoni angerjas mõnevõrra müstifitseeritud – alates neist
lugematutest kordadest (mõtlesin vahepeal juba neid kordi kokku lugema hakata),
mil angerja ülimalt saladuslikesse mustadesse nööpsilmadesse vaadatakse,
rääkimata nn angerjasaladusest, mis on samuti üheks raamatut läbivaks keskseks
teemaks – tuleb nimelt välja, et angerja paljunemise küsimus on juba vähemalt
antiikajast saati inimestele suureks mõistatuseks olnud nõnda, et vanematel
aegadel neid suisa iseeneslikult mudast tärkavat arvati ja tuleb tunnistada, et
kõik see angerjauurimise ajalugu, millesse isegi kuulus Sigmund Freud noore
loodusteadlasena oma panust anda üritas, oli tõepoolest üsnagi põnev ja vähem
põnev ei ole see, mida kogu selle uurimistöö tulemusena angerja elutsüklist
teada on saadud.
Euroopa angerjas nimelt rändab mitu korda üle Atlandi ookeani – esmalt, et
pisikese pajulehetaolise maimukesena Kesk-Ameerika kõrvalt Sargasso merest (mis
on Euroopa ja Ameerika angerja oletatav kudemisala) tagasi Euroopa rannikule
ning sealt edasi paljudesse jõgedesse ja järvedesse – seda juba läbipaistva
pulgakese ehk klaasangerjana – jõuda, kus ta söögilaualt tuttava kollase
angerjana pikki aastaid rahulikku kalaelu elades rasva kogub (olgu öeldud, et
vajadusel võib angerjas ikka muljetavaldavalt kõrge vanuseni elada); ning siis
ühel, inimese poolt etteennustamatul, hetkel saab temast hõbeangerjas, kes ~ei
maga ja ei söö~ ning ujub kas mõne kuu või siis aasta ja mõne kuuga tagasi läbi
Atlandi Sargasso merre suurele pulmapeole, et oma elu järeltulevale põlvele
jätta. Loomulikult on sellise keeruka rännete ja moonete tsükli tuvastamine
olnud suur töö, millega pihta hakkamiseks oli esimese väljakutsena vaja
alustuseks üldse leida emas- ja isasangerjad, et tollest isetekkelisest mudas
võrsumise müüdist ükskord ometi edasi saada. Konks seisnes nimelt selles, et
angerjas moondub sigimisvõimeliseks niisa või marjaga kalaks alles hõbeangerja
faasis, mil ta söömisest loobununa rasvavarude toel tagasi Sargasso mere poole
ujuma hakkab ja selleks, et avastada hõbeangerjas ning angerja kõik ülejäänud
vormid, kulus samuti omajagu aega – Svensson ei suuda jätta mõnuga peatumata
sellel etapil, mil Freud tulutult angerjaid lahkas, et isasangerjat leida, aga
loomulikult võis ta lõikuda ükskõik kui palju kollaseid angerjaid ilma
suguelundivarjugi leidmata.
See on muidugi paratamatult tõde, et inimese suhe teiste loomadega on tugevalt
olnud seotud kasuga, mida neist võib saada – saaklooma on vaja tunda, ohustavat
kiskjat on vaja tunda, kodulooma on vaja tunda. Nõnda angerjagagi, keda on
aastatuhandete vältel söödud ja söödud ja söödud – Rootsis on suisa
angerjarannikuks nimetatav ala, mis on tükeldatud pärandatava püügiõigusega
lõikudeks, on kümneid ja kümneid traditsioonilisi retsepte, terve piirkonna
jõukus on elanud rammusatel kalaselgadel; Hispaanias on mõnes kohas jõge mööda
üles ujuv klaasangerjas traditsiooniliseks kohalikuks delikatessiks, mis
jällegi on olnud terve kogukonna elatiseks. Kuid loomulikult ei saa ilma nukra
tõdemuseta, et angerjaid on järjest vähem ja vähem ja vähem… ja nii raske on
leida ühte ja ainsat põhjust, eriti kui arusaam paljunemisest ja elutsüklist
ikka veel nii napp on. Õigupoolest ei tohiks angerjat enam üldse püüda, aga kui
terve kogukonna identiteet sellega seotud on, tekib paradoksaalne oksa
saagimise olukord. Ja muidugi on kalastamine vaid üks tahk, oma roll on ka
üldisel keskkonnasaastel, tammidel ja muul sellisel ning viimaks – kui terve
kalaliigi eksistents tugineb ookeanihoovustega ühes rütmis kulgemisel, aga
kliimasoojenemine ja nii edasi neid hoovusi endeid mõjutab … Jah, võiks öelda,
et lõpuks jõuavad nii Svensson kui Balcombe sarnasesse kohta ja see ei ole just
hea koht, tundub uskumatu, et angerjas võikski olemast lakata … piinlik aeg
olla inimene.
(Noh, siinkohal
tuleb muidugi täpsustada, et juttu on Euroopa angerjast. Ameerika angerjas
paljuneb ilmselt samuti Sargasso meres, kuid temal ei ole vaja ületada tervet
ookeani, Jaapani angerjas aga Sargasso meresse üldse ei puutu ning kuigi
angerja vangistuses kasvatamine on siiamaani veel üsnagi võimatu ülesanne on
just Jaapani teadlastel õnnestunud kohaliku angerjaga mingeidki algelisi
edusamme teha.)
Enne lõppu jutustab Tom Crick õpilastele ainult angerjast. Angerjaküsimusest ja
teadusajaloost kõigi selle oletustega ning mõistatustest ja valearusaamadest.
Aristotelesest ja teooriast, et angerjad sünnivad mudast. Linnést, kes arvas,
et angerjas viljastab ennast ise. Kuulsast Comacchio angerjast, Mondini
avastusest ja Spallanzanist, kes selle vaidlustas. Johannes Schmidtist ja tema
jonnakast päritoluotsingust. Teadmishimust, mis neid kõiki kannustas. See on
see, mida angerjas meile jutustab, arvab Tom Crick. Ta räägib meile inimlikust
uudis- või teadmishimust, meie igavesest püüdlemisest tõe poole ja tungist
mõista, kust kõik tuleb ja mida tähendab. Aga ka meie vajadusest mõistatusliku
järele. „Angerjas võib meile üpris palju jutustada teadmishimu kohta –
õigupoolest hoopis rohkem, kui teadmishimu on välja selgitanud angerja kohta.“
(lk 103)
(Ja ilmneb, et Aadu Hint on samuti kunagi kirja pannud angerjaraamatu lastele, ikka sellest maailmarändur angerja elutsüklist ja rannakaluritest ja ... minust on see raamatu küll mööda läinud, aga kuulu järgi olla seal sellised asjad sees ning lisaks muidugi ka märksa optimistlikum lõpp, kui praegusel ajal seda lubada saab.)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar