Ta on Eesti rahva toitja. Tõsi küll
üks paljudest, kuid vähe on neid, kes oleksid sama olulised olnud.
90-nendate alguses oli niiviisi, et
vaesem rahvas ostis süüa põhiliselt turult. Turul müüdi kõike
kraami, ka Mehukattit ja Voimiksi ja hinnad olid kõvasti odavamad kui
poes. Hommikul rääkis Kuku raadio, kui palju miski kusagil turul
maksis ja rahvas siis selle alusel valis, kas minna Nõmme turule või
Keskturule. Poes oli kaupa küll, aga rahval raha vähe…
Korra kuus
rääkis Marje Josing turu ja kauplusehindade vahest ja tegi
prognoose järgmise kuu ja kvartali kartulihinna kohta – inimesed
kuulasid ja otsustasid siis, kas peaks nüüd kohe suure koti koju
tarima või mitte.
Said siis korra neli meest kokku ja
hakkasid arutama, palju see turgude käive võiks olla.
Kuradi suur ikka!
Miks inimesed ostavad asju turult, kui
kaupluses samad asjad olemas?
Hind!
Miks on turul hinnad odavamad kui poes?
Sest turukaupleja ei pea üldse(!) maksu maksma – see tiba, mis
Polištšukile ja tema kaudu Savikale läks, see ju selle käibe
juures köömes. Vaat kui saaks poes sama hinnaga müüa, kui turul…
Istusid mehed maha ja hakkasid mõtlema,
mida teha, et saada poodi samad hinnad. Siit tiba kokkuhoidu, sealt
tiba kokkuhoidu + mastaabiefekt (hulgiostu hinnaalandus) – tasapisi
hakkas looma. Olid haritud mehed ja mõni isegi mitu korda välismaal
käinud, teadsid – välismaal on odavpoed juba välja mõeldud.
Järgmine episood on Eesti
jaekaubanduse legend.
Sõitsid Saksamaale tutvuma kogemustega
Lidl’i ketis. Aga ei taha keegi Ida-Euroopa toladele saladusi avada
ja kaupluses pildistamine ja ülekirjutamine on keelatud. Kõndisid
siis mehed mööda müügisaali, mõõtsid sammudega vahemaid ja iga
paarikümne minuti järel läksid välja, nurga taha uut teadmist
kirja panema…
Tulid koju tagasi ja tegidki
„Säästumarketi“. Seal oli puhas nagu poes ikka, müüjad
naeratasid, kaubal olid hinnasildid juures – hinnad olid samad nagu
turulgi. Rahvas tuli poodi.
***
Rahvas armastas neid poode.
Mehed ehitasid uusi ja uusi poode ja
mastaabiefekt üha suurenes, elu läks justkui järjest ilusamaks
(kui elu ilu sissetuleva rahaga mõõta).
Kõik oli valmis ja ei olnud enam
huvitav.
Müüsid mehed Säästukate keti maha.
Kes hakkas siis mida tegema. Armin otsustas
kirjanikuks hakata.
Toitja – see kõlab uhkelt. Kirjanik
pakub vaimutoitu.
Kirjanik on see, kes kirjutab jutte
rahvale.
***
Ma ei tea, kuidas tal see algus läks,
aga tema maajutt näitab meetodi püsivust.
Turul saab teada, mida rahvas osta
tahaks.
Tänapäeval on lihtne, tänapäeval on internet. Ei ole vaja
kõrv kikkis kuulata Vox Populi saadet ega inimestega rääkida,
Delfisse ja arvet pidama.
Arvelaud kõrvale, teeklaas kätte ja
eri teemade poolt ja vastu kommentaare lugema. Rüüpas Armin teed,
üks silm kinni, sest muidu läheb lusikas silma ja muudkui
klõbistas. Kirjutas ruudulisse kaustikusse rea, luges arvelaua
paremasse serva kogunenud nupud kokku ja pani kirja.
Sai ilusa nimekirja:
- Kiirabis koondatakse arste – väga paha;
- Arstid saavad väga vähe palka ja lähevad seepärast välismaale– väga paha;
- Maal elavad üksikud vanainimesed – väga paha;
- Sotsiaaltöötajatele anti elektriautod – väga paha (oleks pidanud antama bensiinimootoriga jeebid);
- Maal läheb mõnikord elekter ära – väga paha;
Nimekiri oli natukese pikem, aga need
jäid lõpuks sõelale.
- Vanast ajast oli tuttavaid ärimehi, need ütlesid veel, et olla väga paha ka see, et riik ei luba välismaalt kõiki inimesi maale – vaestest maadest saaks tuua hulgaliselt töölisi, kellele võiks palju vähem palka maksta kui eestlased tahavad.
Pani siis teemad kokku ja kirjutas
kirjanduse, kus kõik need tegelikkused sees.
Kirjandus valmis, saatis toimetajale,
läks aastakene ja juba esitletigi värsket trükist.
Rahvas, raibes, ei kiljunudki
vaimustusest.
Ja ometi(!), oli ju peaaegu nagu Delfi
kommentaariumis! Isegi paremini veel – mitte ühtegi komaviga
(kuigi selle eest tuleb vist toimetajat tänada)!
Mis siis valesti läks?
Mina, välja õppinud
kaubandusnõustajana, tooks välja kaks olulist aspekti.
Kõigepealt, Delfi ei ole tegelik turg,
sealt saadav info on turuosaliste poolse tugeva moonutusega. On hulk
turutegelasi, kes usuvad, et leidub neid, kes usuvad kommentaariumi
olevad „rahva hääle“ ja „kollektiivse aju“, nemad siis
teadlikult ja sihilikult loovad anonüümseid kommentaare ja nendele
antavaid toetushääli. Kujundavad avalikku arvamust – painutades
peeglit.
Kõverpeegelgi on peegel.
Et luua Säästukaid Polištšukilt
saadava põhjal?
No ok, see oli vist liiast, aga kui
öelda, et Savisaarelt saadava teabe põhjal, siis midagi justkui…
oleks juba sinnapoole.
Teine oluline viga on kaupade
realiseerimisajas. Väga paha kiirabireform on lühikese
realiseerimisajaga kaup. Senikaua, kuni toimetaja toimetas ja
trükikoda trükkis ja raamat raamatukokku kõndis, senikaua oli
kiirabireform tehtud.
„Kõlblik kuni“ – möödas.
Asja käigus selgus, et a) enamikul
kiirabijuhtumitest ei olnud tõesti arstiharidust vaja, piisas
täiesti keskastme meditsiinipersonali pädevusest, b) reformi käigu
loodi juurde uusi kiirabijaamu ja see tõi kaasa c) kiirabi
reageerimisaja olulise lühenemise ning d) tööd ja seega ka uusi
haritud elanikke maakeskustesse. Selgus, et uut moodi kiirabi oli
täitsa hea.
***
Ma olen sellest kiirabi-jutust rääkinud
mitme inimesega. Kõomäe kolmeteistkümmet lehekülge peetakse just täpselt nii
lamedaks, nagu olen eespool kirjeldanud.
Mina näen siin teist tasandit kah, aga
nemad ei taha mind uskuda.
Jutu peategelane on vana mees, kel kõht
valutab. See vana mees elab üksi ja jutu käigus saabuvad tema
kõhuvalu pärast kiirabi mehed, kel pole arstiharidust. Nemad ei
oska mehe ja tema kõhuvaluga midagi teha. Siis astub uksest sisse
pisike pilusilmaline naine – see väidab end olevat illegaalse
immigrandi Vietnamist ja arsti, ta teeb kohe operatsiooni ja lõikab
peategelase kõhust väidetavalt pimesoolika välja. Saabub õhtu ja
üks eelkiirabi meestest teeb illegaalsele immigrandile lapse. Hommik
koidab ja kõik magavad – jutt lõppeb enne tegelaste ärkamist.
Minu jaoks viitab mehe kõhu ja selle
valu kirjeldus songale. Songa asemel noaga pimesoole kallale minek
ebasanitaarsetes tingimustes viib tõenäoselt sepsisele ja
letaalsele lõpule.
Mina lugesin seda juttu kui juttu
sellest, kuidas võõramaalased tulevad ja head soovides lõiguvad
eestlasi, nii et viimasedki surevad.
See viimaste eestlaste suremine
on aimatav ja ükskõik, sest uus elu on juba hakkama pandud. Et
tapmine ja sigitamine ühes õhtus.
Ma ei tea, kuidas kirjanik seda mõtles.
Mõned väidavad, et kirjanduse juures
pole see üldse tähtiski – tähtis on vaid Tekst.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar