Radchaai triloogia on valminud. Athoeki
süsteem jääb peale pingelist võimuvõitlust alles ning saab
proovida õilmitsemist omavalitsuse all... seda tänu sellele, et
Anaander Mianaai kooslus (või osa sellest kooslusest) ei taha
rikkuda rahulepingut Presgeri liigiga (kes võiks Radchaai impeeriumi
hooletu näpuliigutusega hävitada, kuid õnneks omab kummalist
autunnet). Kuidas sellise lõpplahenduseni jõutakse, ei hakka
loomulikult paljastama (uups).
Eks see triloogia ole kommete space
opera. Lecke on loonud sellise kultuuri, mis iseenesest toimib üsna
võõrastavalt – kuidas käituda, kuidas süüa, kuidas elada selle
Radchaai kombestiku järgi. Kõik on paigas ja reglementeeritud –
pinged tekivadki sellest, kui normis esineb ebakõla – seda kas
parandatakse või ignoreeritakse. Või õigemini – mida üldse
tähendab sellises normiühiskonnas inimeseks olemine (rääkimata
sellest, et lugejale on jätkuvalt hägune, mis soost inimene olla
võib; muidugi, kui tegemist oleks kellegi muu kui Breqi
vaatenurgaga, võiks vahetegemine palju lihtsam olla. Igal juhul
saaks eestikeelsel tõlkel sellega olla suuri raskusi). Kui palju on
vabadusi, olles Radchaai impeeriumi tööriist. Kui kaugele minnakse
isiksuse kaotamisega (seda eriti sõjaväelaste puhul).
Siit edasi tekib küsimus, et kas...
tehisintelligentsid võivad olla omal moel inimlikumad (ehk elavamad)
kui inimesed ise. Breq ja ta vandenõulased hakkavad nimelt laevade
ja asundusi haldavaid tehisintelligentse Anaanderide kontrolli alt
vabastama ja tulemuseks on midagi... mis tulevikus võib vägagi
erinevalt käituda kui roosades unelmates. Aga eks näis, kas Lecke
tahab selle teemaga jätkata.
Loomulikult tuleks seda raamatut
tähelepanelikult lugeda, et kõiksugu finesse märgata. Kuid see
nõuab muidugi kannatlikkust (vähemalt kolmas osa on seikluslikum
kui teine osa, seega huvitavam lugeda) ja head keeleoskust. (Okei,
mul oli mitmeid hetki, kui lihtsalt lasin tekstist vähe diagonaaliga
üle, tahtsin lihtsalt näha, et kuhu lugu viimaks jõuab.)
Ühesõnaga, tegemist on huvitava ühiskonna kirjeldamisega, paras
küte ulmelise antroposotsioloogia huvilisele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar