Liiv räägib asjadest nii, nagu need
on.
TÖÖ.
Kui sul kedagi ei ole, keda armastada,
omaseks nimetad, isa, ema, venda, õde, naist, last, ja kui sul ka
midagi ei ole; aga midagi soovimatut küll on: kahtlustus kuidagi su
pääl, inimeste halb arvamine sinust, halb jutt jne., - siis vali
enesele üks omaks, kes õige truu sõber:
Vali töö!
Tuima meele rammetuses laisaks jäänud
käed hakkavad vastu tahtmist tööle, vaev, uskmatu, kõva, puine,
katsub pilkavalt naeratada – nii osavõtmatu on ta kõigile – nad
harjuvad, enne vastu tahtmist, uskmatult – siis – läheb, läheb,
aegamööda!
Julgust tuleb aste-astmelt.
Sirgemaks hakkab keha jääma,
kärmemalt süda tuksuma. Tervemalt, soojemalt.
Sina usud, sina loodad.
Sina hakkad armastama. Iseennast.
Iseennast enese töös. Ja suur on see, keda sa armastad, suuremat
inimestel ei ole kui tegu. Kahtlus, heitlus, võimetu tervis, väsinud
tõearmastus, pleekinud ilutundmus, uinakusarnane aus meel,
nüriksjäänud meelteuinakusarnane aus meel, nüriksjäänud
meelteteravus – nad on üles tõusnud töös, kujuks saanud,
elavaks, nähtavaks.
Enese töös oled sa üles tõusnud.
Tema armastab sind, sinu töö, sina
teda.
(lk 38)
KAKS JA ÜKS.
Elutumast asjast ei saa elulist ja
mõttetusest mõtet. Mitte millestki ei saa mitte midagi, õigem, kui
elul mitte midagi tema enda sarnast algoluks ei ole – olemist,
milles elu, olgu nii väikselt kui iial mõelda võib – kui säärast
vähe elupeitvat olevust mitte ei ole, ei või ka elu tekkida. Nõnda
oleks õige otsustada. Ja küll ongi. See olevus, millest elu tekkis,
pidi ise kuidagi elama. See, millest mõtleja sündis, pidi ise
mõelnud olema.
Siis peab looduses enne inimlikku elu
elu ja mõtlemine olnud olema.
Animaalne ja zooloogiline elu muidugi
juba on eelkäijad.
Loodus elab, loodus mõtleb, teisiti
otsustada ei saa.
Kuidas loodus seda teeb, kuidas ta ilma
eluta ja mõtteta, inimlikus mõistes võetud, seda teha saab, on
suur, sügav saladus. Nii suur, et inimene seda kätte ei saa. Ja
küll, et ta ise ainult üks osa on sellest kõigest, millest ta
saadud ja mis enne teda olnud. Osa ei või tervet, enese eelolusid,
lõpmata edasivältavat iseennast läbi näha, teda kõike tunda,
kõige üle valitseda; ainult osa üle ja ka veel osati osa üle,
sest et ka tema kõige viimane mõte, tees, siiski ikka sellesama
protsessi pikendamine on, mis temalt küsimata, teda ennast kaasa
tõmmates, arenema saab. Ta töötab teisele ega tea, mispärast või
kuidas see sünnib. Kõikolevuses ei ole tema iseseisvam kui rakukene
meie ihus. Ka see elab ja talitab juba laias iseseisvuses. Tema,
inimene, on kaasakannataja, kaasaolev, kaasamõtlev. Teda tõmbab elu
kaasa, ta ei näe seda oma igavest sünnitajat. Nii ainetpidi, nii
mõtetpidi ripub ta temast ära. Peavad nad, aine ja mõte, mateeria
ja vaim kusagil üks olema? Nõnda peab see kusagil olema. Keda teda
siis armastada? Vast: vaim aines, hing mateerias.
Kumba ülemaks nimetada?
Aga siin ei ole enam kaks, vaid
üksainus.
(lk 81-82)
KUI MÕTTED SIND KISUVAD KUI PUREJAD
KOERAD...
Kui mõtted sind kisuvad kui purejad
koerad, ja kui nad su ümber kisendavad kui kiskjad koerad, siis
kihuta nad julguse kepida enesest eemale.
Sest nad on küll sinu mõtted, aga
siiski mitte sinu mõtted: Neid on teised inimesed ja ajaraskused
sinus liikuma pannud, nagu tuul merelained liikuma paneb.
Nad on neid lainetena liikuma pannud ja
lained sinu pääle saatnud.
Nad on ilma elu lained, neid on sinu
pääle saadetud, nagu küti koerad hirve pääle:
Kui mõtted sind kisuvad kui purejad
koerad, siis kihuta nad kui koerad kepiga minema!
(lk 101)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar