Tere!
Ma elan maal.
Enamuse oma elust olen elanud maal.
Maainimesed räägivad lihtlausetega.
Maainimesed mõtlevad lihtlausetega.
Suvel on maainimestel palju tööd.
Siis tehakse tööd.
Talvel on maainimestel palju aega.
Talvel on päevad lühikesed. Talvel loetakse raamatuid.
Raamatuid loetakse enda harimiseks ja
meelelahutuseks.
Mina tahtsin ennast harida. Mind
huvitavad inimesed. Mind huvitab elu kaugetes kohtades, kuhu ise ei
sattu. Või kui sattudki, siis ei ole aega sealsete maailmapilti
süveneda. Meelelahutus kulus kah ära – puud on talvel raagus ja
tuul puhub, õues on külm – elu maal on kole. Ja päevad on
lühikesed. Maal ja talvel.
Linnas elavad Kirjanikud. Ma lugesin
raamatut Kirjanike mõtlemisest. Väga naljakas oli.
Kirjanikud tulid kokku ja kirjutasid
raamatu elust maal.
Elust maal oli seal vähe juttu.
Rohkem Kirjanike mõtlemisest.
Kunagi käisin Lotmani loengus. See
oli see vana Lotman. Ja sügav nõuka-aeg.
Maagilist maailmapilti iseloomustab
maailma ja mitte-maailma vaheline piir. Niipea kui see piir
ületatakse, siis algavad ohud. Ohtude vältimiseks tuleb tavapärase
käitumise asemel kasutada mitte-käitumist. See mitte-käitumine on
selline käitumine, mida normaalne inimene normaalselt ei tee. Ja see
piir algas endistel aegade oma küla tagant, sealt kus algab mets.
Nii läheb normaalne vene inimene
reisile ja kohe rongi jõudes paneb selga pidžaama ja hakkab
keedetud kana sööma. Nagu ta ei oleks kodus söönud...? Nagu ta
kõnniks tavaliselt päeva ajal avalikus kohas pidžaamas ringi…?
Ei – need on maagilised
tõrjerituaalid.
Nii lähevad normaalsed inimesed
võõrasse kohta ekskursioonile ja hakkavad seal karjuma. Ükski
normaalne inimene ei karju tänaval. Ükski normaalne inimene ei
karju metsas. Aga kui on tegemist mitte-maailmaga, siis peab ennast
maagiaga kaitsma.
Maagilist kisa on ikka aeg-ajalt maal
kuulda. Primitiivne linnainimene on tulnud mitte-maailma ja kaitseb
ennast.
Lotman ütles veel , et maagiline
mõtlemine ei ole primitiivne. Maagiline mõtlemine olla väga
keeruline ja mitmetähenduslik.
Vabandan linnainimeste ees – nende
eelnev primitiivseks nimetamine oli ennatlik ja pealiskaudsusest
tingitud. Kindlasti leidub ka nende hulgas peene taju ja keerulise
mõttemaailmaga isikud. Kuigi raamatust see eriti välja ei tule.
Seekord välja ei tulnud.
Maal käinud linnainimesi on vähe. Ma
arvasin varem neid rohkem olevat, aga Kirjanikud paljastasid tõe.
Suvel tundub tihti, et neid linnainimesi muudkui voorib.
Aga ju siis on need kogu aja samad
mõned linnainimesed, kes siin käivad. Neil on ju raske vahet teha,
nad on nii sarnased.
See nõuab ikka suurt julgust.
Linnainimeselt maale minemine. Kirjanikult maale minemine.
Kuigi tegelikult on linnas käimine
palju ohtlikum kui maal käimine. Ma tean. Seisin vaikselt ukseaugus
ja vaatasin kohe mitu tundi. Hea valge oli vaadata, kuigi oli öö –
tuled põlesid. Nad peaksid sinna Karja tänavale mõne netikaamera
üles panema, nagu sigade söögikohta. Siis oleks hea talveöödel
vaadata. Mõni isane oli kohe päris armas. Kuigi, kõigi sugusid ma
ei osanud eristada. Täiesti ilmselt tuleb see minu vaatluskogemuste
vähesusest.
Natuke ma kartsin ka. Sigu metsas vaatamas käia on ikka
palju julgem. Sea suhtes võib kindel olla – tema niisama kallale
ei tule.
Ma olen näinud loodusfilmi ühest
Kirjanikust, kes siin raamatus kirjutas sellest, kuidas ta maaelust
midagi ei tea ega taha teada. Talle meeldib vaadata oma naba ja
mõtiskleda Kirjanik olemisest. Ma olen lugenud ka mõnda tema juttu.
Põhiliselt kirjutab ta Kirjaniku piinatud nabast, mis minu jaoks,
selle lugemise käigus, omandab (peaks omandama) erilise sügavuse.
See naba oli piinatud saanud Kirjaniku enda poolt, aga see ei ole
üldse tähtis. Lihtsalt piinatud naba on piinamata nabast keerulisem
ja sügavam.
Oma nabale keskendumist oli paljudes
juttudes, vähemalt pooltes. See linnainimese käitumist näitav film
näitas ka joodikluse suurt levikut linnainimeste hulgas. Kirjanike
hulgas.
Kirjanikud tunnevad väga hästi
joodikute elu. Paigutada linnajoodik maale tundub olevat lihtne –
tänavavalgustust ei ole ja teekond poodi on mitu kilomeetrit pikem…
Muidu kõik sama. Kirjaniku arvates.
Mina joodikuid ei salli. Õnneks maal
joodikuid ei ole. Õnneks maal joodikuid enam peaaegu ei ole. Varem,
paarkümmend aastat tagasi, oli neid palju. Pooled surid ära ja
pooled kolisid linna. Mõni üksik on veel maal, aga sedagi mitte
kauaks.
Kui ma siin maal näen keset päeva
mõnes taluõues kõndimas õllepurgiga ja prussihunnikut takseerivat
meest, siis ma tean, et see on linnamees, kes on tulnud maainimest ja
töötegemist mängima. Maamees ei joo ka palava ilmaga töö kõrvale
õlut – õlu teeb uimaseks ja siis ei tule töötegemisest midagi
välja.
Endistest paarikümne aasta tagustest
maa-joodikutest (kes ellu jäid) said linnajoodikud. Seal sotsiaalabi
rohkem ja naps kah odavam.
Mina joodikuid ei salli.
Seepärast meeldis mulle jutt sellest,
et ei tohi maajoodikutel lasta oma lapsi tappa. Mis sellest, et
tapetav laps ei olnud maalaps ja taolisi pisarakiskumise jutte on
juba kümneid (kui mitte sadu) varem kirjutatud ja loetud. Kui
Kirjanik otsustab kirjutada plakati, siis pole selle plakati
originaalsus ja seos tegeliku eluga üldse olulised. Olulised on
paksud värvid ja selge propagandistlik mõte. Tähtis sõnum nõuab
edasiandmist. Ja ta oli selge: ärge laske maajoodikutel lapsi
tappa.
Lisaks linnajoodikute maale
paigutamisele olid mõned Kirjanikud leidnud ka teise viisi sobi
teha. Nad laiendasid maa mõistet. Et Eesti ongi tervenisti üks maa.
Üks maakoht. Üks kolgas.
Üks Vahingu ja Undi austaja kirjeldab
oma retke maale – kolme päevaga läbitavad maakohad on kõik
täpselt nimetamist leidnud: Puhja (alevik), Tartu (linn), Võru
(linn), Antsla (linn), Ambla (alev), Kohtla-Järve (linn), Kiviõli
(linn), Püssi (linn). Administratiivne liigitus ei ole oluline.
Minu jaoks ei ole ükski neist maa. Tegelikult, vist Kirjaniku jaoks
ka mitte. Tema sai oma kopka kätte – ja see tundus oluline olevat.
Haltuura.
Haltuura, kui kogumiku märksõna.
Kulka on palganud töödejuhatajaks ja
tellija esindajaks vale inimese. Kes pole suutnud töö tegijate
suhtes piisavalt nõudlik olla.
Või ei saagi nendelt miskit paremat
tulla?
Või ongi Eesti tänapäevane kirjandus
selline?
Sügava ja keerulise nabaga, aga elust
(maal) midagi ei tea. Elu tundmist asendab plakati maalimise oskus.
Kui seegi olemas on…?
Maainimesel on talveõhtuti ikka aega.
Läheb netti ja vaatab, mis on maa- ja linnainimesel vahet. Jõuab
Statistikaameti kodulehele.
Kõige uuemad kultuuriandmed on 2009 –
2010 aastast (tabel KUT60).
Leiab sealt ise kultuuritegemise (välja
arvatud sport). Vähemalt korra nädalas. Maal 37,7% ja linnas
35,4%.
Vahe 2,3%. Kõigest.
Uskumatu!
Päriselt ka?!
Siin peab mingi viga olema…
Mina küll ei usu, et nii paljud
linlased iga nädal midagi teevad. Iga nädal ise kultuuri teevad.
Siin peab mingi metoodika viga olema. Isegi kui arvestada, et küsitud
on vähemalt kümneaastaste kohta – et kool ju ikka nõuab midagi
laste käest.
Aga noh, statistikat ju uskumise jaoks
tehaksegi.
Ju siis on ikka tõsi!
Aga ikkagi, veider on arvata
linnainimesi olevat maainimestega peaaegu sama kultuursed…
2 kommentaari:
Väga ilus :)
Linnainimese kultuuri "tegemine" on sagedasti passiivne - läheb kinno-teatrisse-näitusele, maainimene, mängib pilli, tantsib, laulab. Seega aktiivne. Maakas võib vahel linnas kinos või teatris sellegipoolest käia, aga linnasaks rahvatantsu ja -pilli päris niisama mängima ei hakka.
Vabandust, raamatut lugenud ei ole, see kultuuriteema aga puudutas väga!
Postita kommentaar