Ishiguro on ikka
nii kurblik kirjanik, et raske kohe. Aga seda kurblikkust teeb ta muidugi
tõelise meisterlikkusega. Mägede kahvatu terendus on laitmatu ja pisut
ebatavalise ülesehitusega, hoiab väga nappide vahenditega pinget ja põnevust
lõpuni välja ning lugeja ei pea kõige selle kätte saamiseks üldsegi väga
pingutama – lugu voolab ise, sealjuures sügavust kaotamata. Et siis, üsna
paslik debüüt tulevasele nobelistile, või mis.
Kui ma nüüd
järele mõtlen, siis mulle hakkab järjest enam kohale jõudma kui väga Ishiguro
ongi selline tunde-kirjanik. Igas raamatus, mida temalt olen lugenud on keskmes
mingis mõttes olude ja tegelike sisemiste vajaduste vastuolu ja iga raamat on
omal moel üdini südantlõhestav. Mägede kahvatus terenduses jääb ehk õhku
rippuma küsimus laps vs ema, kuhu, kust maalt ja millise hinnaga teha valikuid
ning samas, kas meil on üldse õigust eeldada, et vanem peab oma valikutes olema
võimeline ja kohustatud täielikule isetusele või võiks ka küsida vastupidi, et
kas on võimalik ära näha, mis ja milliseid haavu kellegi hinge jätab?
Mägede kahvatu
terenduse Nagasaki on muidugi teksti visualiseeritud linn, aga sellegi poolest
annab tervet linna tabanud trauma üüratusest, ehk seda teravamalt aimu just
igapäevaelu taustale poetatud ääremärkused asjust, millest ülemäära mõelda ei
maksa, sest elada on vaja. Konarlik ja porine ahermaa, vana pehastuv ja
niiskuslõhnaline puitmaja, mudane jõeäär, solgine vesi ning vastaskalda
halvaendeline mets ... see on lahtirulluva draama tõeline asupaik, justkui argitegevuste
alla maetud hingemaastik, painav unenägu mis aina uuesti ja uuesti tuleb. Näib,
et ka mälu ja mäletamise teema on Ishigurot algusest peale köitnud. Ja Mägede
kahvatu terendus ongi otsast lõpuni üks üdini valus mälestus, mis on liiga ere,
et sellele oleks iial võimalik otse silma vaadata...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar