01 veebruar, 2022

Mudlum „Mitte ainult minu tädi Ellen“, Strata (2020)

Raamatukogus pole sellele raamatule siiani lihtne löögile saada, aga õnneks leidub ka inimesi, kes lahkelt oma eksemplari lugeda annavad, isegi kui ma sellel alustuseks kuid raamatuvirnas tolmuda lasen...

Ah, küll on õnnis see ignorandi elu – ei mina teadnud, et Mudlumi tädil Juhan Smuuliga midagi pistmist oli, aga see tuli lugema hakates kohe välja ja siis ma mõtlesingi, et ahaa … kas siis Smuuli pärast saigi see raamat kirjutatud ja kas siis selle pärast on „mitte ainult minu“ või? Lõin hetkeks juba kõhklemagi, et kas see on siis ikka üldse minule, sest olen ma siis nii suur elulugude huviline… Aga loomulikult võib see „mitte ainult“ samavõrra kehtida ka sellele, et miski siin elus pole ainult see või too, ei ole ka raamat tädi Ellenist ainult tädi Ellenist, õigupoolest on see üsna samavõrra ühest majast ja selle asjadest, Mudlumi emast ja neist ajastutest ja autorist endastki ja tema lastest ja Muhu talust ja … elust ühesõnaga. Tädi Ellen on küll see lõngaots, millest vaip hargnema hakkab ja mis ikka ja jälle äratuntava värviga enesest märku annab.

Peaaegu rütmiliselt korduvad eluliste tõdemuste lõigud, mis tulevad äkitselt ja selgelt väljakirjutamispotentsiaaliga tsitaadina äratuntavalt (mina muidugi ei kirjutanud välja, ma olen selles alati väga laisk, vahel teen pilte, kuid need pildidki kaovad mobiilikaameravoogudesse, vahel panen järgesid vahele, aga siis hiljem vaadates tundub see koht juba ebaoluline ja korjan järje niisamuti ära, aga vahel jätan leheküljenumbri hoolega meeldi ja siis juhtub tõesti, et pärast tutvustust kirjutades vaatan selle lehekülje järgi ja leian ära märgitud lõigugi, aga sedapuhku ei jätnud ma ka leheküljenumbreid ei meelde ega paberile ja nõnda ei saagi ma siia ühtegi ära tuua). Seal vahepeal hargneb, aga hüpliku hoovusena mäletamine, meenutamine, tagasivaates läbi mälumine, sujuv kui vestlus kellegagi, kaootiline, kuid samas väga loogiline, sest kui me tahame midagi ära rääkida, siis tuleks ju kuidagi alustada algusest, aga neid alguseotsi on elu kangas nii kirjult palju, et ühe asja arutamiseks tuleb ikka ja jälle hüpata selle või tolle teise asja juurde, millest ometi ei saa ka ju niisama poolikult üle minna.

Kindlasti on lisaks värvikatele kirjeldustele Elleni majast, koos kõiki meisterlike käsitööde ja kõikvõimalike asjade ning üsna isevärki olemisega tädiga selle raamatu hingeminemisjõud just nendes ohtrates elulistes hetkedes ja dünaamikates – olgu see igavene jantimine arstidega ja ema eest hoolitsemine või varasem komme perekondlikult tädi muru pügamas käia, sest seal on mingi Eesti ühiskonnas veel päriselt mitte maha käimata sugulaslik olmeline seotus, olgu need Muhus pliidiserval ootavad kotletid või olgu see jant tolle röögatus suuruses voodiga või olgu see igavene katuselappimine – sest need maakodud nõuavad tööd ja tööd, ega asjata polnud vanasti taludes töö ja töö ja kui pole kedagi teist sinna katusele saata siis teedki seda, tahad või ei ning kunagi hiljem ei ole ikka veel lihtsaid vastuseid, sest ei ole selge, kas kogu seda ülejõukäivat lahmakat koos kõigi kõveruste ja lagunemiste ja muruniitmistega on vaja ikka pidada või kas peaks välja astuma ja maha müüma sest põlvkondadepikkusest ringist?

Midagi nii üldistusjõulist tundub olevat tegelikult paljudes hetkedes. Kõik need meie emade haigused, nõrgemaks jäämised, igavesed logistikapeavalud maakohtades. Nauditav oli lugeda külluslikult vooglevaid sõnu, tuttavlikusehetked liigutasid, aga samas jälle teised hetked tuletasid meelde, et see on ikkagi kellegi teise elu, kõik need vööd ja mantlid ja saapad ja muu – võõrad esemed. Muidugi on sul endal samamoodi pööningutäis, majatäis, korteritäis tähenduslikke esemeid, mis kellegi teise jaoks on lihtsalt asjad, nagu see pruun vanaema viltkübar, mida õde ülikooli ajal kandis, mis on olnud hiljem sul kostüümipidude tarvis käepärast võtta ja mis su last nüüd juba mitmendat kooli-mardipäeva teenib või siis see kollane metalne mao peaga vöö, mis on seisnud riidekapis nii kaua kui mäletad, mis on teeninud lugematuid üksi-kodus-olemise-mänge, ent mida keegi kunagi päriselt kandnud pole või siis need vanatädi antud nahksed daamikindad jne jne jne tulevad kõik need asjad nüüd järsku sinulegi meelde ja valguse kätte …

Niisama nagu kaovad majad ja kohad ja raamaturiiulid ja inimesed, nii kaovad unustuse hõlma ka raamatud, mida need inimesed lugesid, ja pildid, mis neil esikus rippusid, ja teatritükid ja vanad ajakirjad. Ega siis sellepärast ei oleks nad pidanud olemata olema. Vahel ma mõtlen, mille pagana pärast ma nii selgesti pean mäletama kadunud asju, aga siis kuidagi taipan, et ma ei mäleta ju kadunut. Ma mäletan väga üldiselt, ma peaaegu et ainult mäletangi. Näiteks, kui ma siit Muhust linna sõidan, siis muutub see koht kohe mälestuseks, mis sest, et ta on tegelikult olemas. Ta on isegi rohkem olemas just siis, kui ma siin ei ole ja tegelikult täpipealt niisama kättesaamatu kui need kohad, mis on kadunud. Piisab ainult korra selg pöörata, kui pole enam asja ennast, vaid ainult mälestus temast. Võib-olla olevat ei saagi niimoodi kogeda, et ta ka kuidagi päriselt oleks. Ta on ikka ainult läbi äraminemise. (lk 139)

Kommentaare ei ole: