Sellel tekstil võiks olla mitu võimalust, millega sel aastal ilmunud Loomingu Raamatukogu teostest võrrelda - samamoodi lähtuvad poisi lapsepõlvest nii Cosici, Ondjaki kui ka Blecheri tekstid; neist vast lähedasim oleks ajaliselt ja oludelt Cosici pöörasus (või noh, see küll pigem vastandlik) - kui see liigub nö raudse eesriide taha, siis Nadasi puhul on see nõukogude võim juba mitu aastat tagasi kinnistunud, ja vaade ongi tollase nö eliidi perekonna oludel. Kui Cosici ühendpere kaotas oma kodust ühe ruumi teise järel (lõpuks jäi kogu see pundar elama ühte tuppa), siis Nadasi eliidipere kolitakse hoopis kuuetoalisse villasse koos hiiglasliku aiaga (ruumi on liiga palju, seda ei jõua enam soojaks kütta).
Muidugi, Nadasi tekst toimub pisut rahulikumal ajal, enam justkui pole Teise maailmasõja ekstreemsusi (kerge paralleel Topoli romaaniga). Elu on sedavõrd tagasi rööpasse pööranud, et peategelase pere võib endale koguni lubada teenija palkamist. Mis küll tekitab paksu pahandust, sest kuigi vanemad suhtuvad sellesse hästi (eks see ole ka staatuseküsimus), siis poisi vanaema (kes oli kunagi ise teenija) tunneb end ohustatuna ning peategelane ise võtab teenijaneiu oma tärkava seksuaalse frustratsiooni märklauaks. Mis tekitab palju jamasid.
Kui mõelda peresuhetele neis neljas romaanis, siis paistab see kõige normaalsem olevat Ondjaki puhul. Blecheri tekst on niiehknaa … no mis sealt välja lugeda, eksole. Cosici tekst on äärmuslik. Nadas aga … eks siin ole võõrandumist. Isa ja poja suhe on täiesti formaalne, ema ja poja värk kasvatab uusi emotsionaalselt katkiseid inimesi; eks need peategelase vihapursked olegi seetõttu üsna sümptomaatilised: koera vigastamine, teenijaneiu kiusamine, üldse suhtlemine inimestega. Ei saa öelda, et tegu oleks just katkiste inimeste looga, see on kuidagi ühiskondlik lonkamine (mis samas võiks esineda ka ükskõik millises heaoluühiskonnas). Aga noh, eks selline katkise olukorra tabamine on siin kuidagi hästi tabatud, ning raamatu järelmaitse on hoopiski tugevam kui lugemise ajal tunduda võis.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar