Antoloogia pikim
lugu on ühtlasi... üks igavamaid. Muidugi on see küllastatud
emotsionaalse pinge ja kõiksugu pisaraid välja pigistava draamaga –
ja sellised narratiivid võidavadki kultuuris kõiksugu auhindu, aga
no igav on. Et siis, üle viiekümne lehekülje juudiulmet
lähitulevikust.
Mara on tütarlaps,
kes on vähki suremas. Ta balletitantsijast ema suri mõne aasta
eest, ja leiutajast isa on perekonda tabanud tragöödiatest enam kui
murtud. Vähk õgib tüdrukut, ravi ega miski ei aita, päev päevalt
muutub Mara olemine üha vaevalisemaks, ta ei suuda enam liikuda,
vahel vaid liigub majas karkude abil ringi. Öösiti vaatab isa ukse
peal voodis lebavat tütart, kes teeskleb magamist, sest valud ei
lase tal olla.
Siiski ei piirdu
isa vaid tütre ja oma hingevaludele kaasaelamisele. Et ta on ikkagi
hea leiutaja ja tal on sidemeid sõjaväega (sest tsiviilkasutuses
sellist tehnikat ega teadmisi pole), ehitab ta... bioroboti, mis on
täpselt Mara moodi. Ja mitte ainult – mees viib tütre niikaugele,
et see laseb enda aju skaneerida, mistõttu peaks biorobot omandama
ühtlasi Mara kogemused, tundmused ja mälu; ühesõnaga kõige
selle, mil põhineb inimolendi emotsionaalne olemasolu (füüsilised
parameetrid on isa saanud enne tütre lõplikku haigestumist). Marale
see koopia-mõte ei meeldi, aga viimaks adub... tema sureb, isa elab.
Robot-Mara käivitumine õnnestub, ta on kõik see, mis Mara võiks
haigestumata olla. Ent keegi ei oska sellest rõõmu tunda. Õige
tütar on suremas ja kade, et temast jääb järele selline
robotjäljend. Biorobot on solvunud, et isa / looja ei võta teda
täisväärtusliku tütrena. Isa on vähe piinlik ja muidu
südametunnistuspiinad, nähes samaaegselt toas surevat tütart ja
keldriruumides askeldavat koopiat.
Ja nii edasi,
lõpuks saab lugu südantlõhestaval moel ka oma lõpu. Lugu toimub
ehk lähitulevikus, aga millises just, seda on autor vabalt võtnud.
Majapidamises on kasutuses tehisintelligents ja muidugi see ulmeline
biotehnoloogia ise. Samas on isa vanavanemad Auschwitzi
koonduslaagrist eluga pääsenud ja Mara ema oli endisest Nõukogude
Liidust pärit balletitantsija, kes ühel välisreisil “ära
hüppas”. Ühesõnaga, on kokku segatud tuttavalt mõjuv
lähiminevik ja võimalik lähitulevik. Lisaks on tekstis olulisel
kohal juudi kombestik ja nende usuküsimused. Biorobotit võib pidada
omamoodi golemiks, igal juhul teeb isa juttu, et kui “tütar” nö
vanemaks saab, tuleb ta kehasid vahetada jne, et kõik ikka loogiline
oleks. Milline dramaatika ja kaotusvalu ja meeletus, kas pole? Ehk
siis emoulme täiskasvanutele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar