23 august, 2018

Madeline Ray - Montreal, 2014 (The Year's Best Science Fiction & Fantasy, 2018)


Sfinks on sattunud elama Montreali. Selline tore linn, multikultuurne ja pole nii maniakaalne kui eelmine elukoht New York.  Tolerantsed inimesed ei pane sfinksi nii väga imeks – jah, ta sööb inimesi, aga niimoodi kenasti avalikkuse silme eest eemal. Ja pealegi, sfinks on kohalikule ülikoolile omamoodi maskotiks, ehmatab vahel esimese aasta tudengeid ja kasutab raamatukogu.

Sfinks on elanud üksteist tuhat aastat ja näinud kõiksugu tsivilisatsioone ja ei saa öelda, et tal just põnev elu oleks. Kõigi nende tuhandete aastate jooksul pole ta kokku puutunud just paljude inimestega, kes teda intrigeeriksid – no ja eks küsimus ole ka selles, et nii pika eluea puhul on üks inimene kui üheööliblikad. Aga siis kohtab ta noort naist … kes püüab teda analüüsida Maslowi püramiidi järgi. Sfinks küll seletab, et ta on ainus omasugune olend ning seetõttu puudub tal kasvõi igasugu seksuaalsed frustratsioonid (ning ülikooli raamatukogus uurimise järel võib ta väita, et Maslow’ püramiid on nüüdseks üldse iganenud teooria), kuid naine ei jäta jonni ning sfinks ei söögi teda ära.

Omal moel lahe lugu antikmütoloogia ja tänapäeva kokkusegamisest. Tekst pole just ülemäära tõsine või filosoofiline, aga selline kokkumiksimine on päris mõnus: tegu pole just Gaimani „Ameerika jumalate“ laadis paatosega – sfinks on selleks liialt eraldiseisev, et mingite jumalate panteonidega sidet omada (nagu ta ise väidab – ta oli olemas enne jumalate aega). Miks loo pealkiri just selline on, küllap on sel oma põhjus.

Kommentaare ei ole: