18 juuli, 2017

Sophia Al-Maria - The Righteous Guide of Arabsat (Djinn Falls in Love, 2017)

Tragikoomiline lugu tänapäevasest traditsioone hindavast islamiusulisest perekonnast kuskil Araabia poolsaarel. Tegemist on võrdlemisi rikka suguvõsaga, seega saavad nad endale lubada satelliittelevisiooni ja interneti kasutamist, niisamuti tutvuda koomiksite ja muude lääne pahedega (nt alkohol, võõramaised hoorad). Selle pere populaarseim telesaade on üks araabia diasporaa naistekanali nõuandesaade, kus kõiketeadja mees jagab nõuandeid koduperenaistele - olgu siis kui tahes intiimsed küsimused.

Sellises maailmas kasvab noormees Khaled, kes on naispere võimu all ja pole jõudnud veel machoks kujuneda.Viimaks on aeg abielluda ning tale leitakse kohalik korralik beduiinist naine. Noored abielluvadki, aga siis põrkab noormees kokku probleemiga - ta abikaasa on kuidagi… erinev kui mehe ootustes. Kuigi pulmaööl on naisel menstruatsioon, tahab ta ikkagi meest rahuldada (justkui oleks tal varasemaid kogemusi!). Päevi hiljem avastab mees ta eraasjadest vibraatori, seejärel tundub, justkui oleks naine oleks selle vibraatoriga osalenud ühes pornofilmis. Mees kuuleb nõuandesaatest, et seksist liialt huvituvad või seda vältivad naised võivad olla deemonist vaevatud, nendes võib asuda džinn. Nii otsustab mees traditsioone järgides naise deemonist vabastada. See operatsioon… on ehk mõnest vaatepunktist mõneti kaheldava tulemusega.

Eks sellise teksti puhul võiks mõeda feministlikes reaaliates - kuidas tänapäeval ei saa islamiühiskonna naised olla vabad ja kuidas infoühiskonna tingimustes naiste alaväärsust taastoodetakse. Puhastustseremooniaks saab netist alla laadida vastavate palvete helifailid (ja siis iPod pähe suruda, et kuuldava mõju suurem oleks), nö teledoktorid jagavad konservatiivset vaimutoitu, mis taastoodab allasurutud naisi. Nagu selle antoloogia eelmise teksti puhul, on rõhk (minu jaoks) pigem ühiskonnakriitilisel lähenemisel kui eriskummaliste olukordade vahendamisel. Ühesõnaga - probleemistik on kenasti nähtaval, aga isikupärane kiiks jääb puudu (vastupidiseks näiteks on sama antoloogia Amal El-Mohtari lugu, mis jääb oma literatuurses vaat et krüptiliseks).

Kommentaare ei ole: